Nyheter Sverige

Telia-reklam låter tjuven veta om du är borta

Flygbladet från Telia lämnades på Görel Mellbins bil utanför huset.
Flygbladet från Telia lämnades på Görel Mellbins bil utanför huset.

Görel Mellbin hade gjort allt hon kunde för att lura tjuvar att tro att hon var hemma när hon åkte på utlandssemester, men ett flygblad från Telia gjorde det tydligt att huset var tomt trots allt.

När Görel Mellbin och hennes sambo åkte på utlandssemester i slutet av april använde de timer till lamporna, de hade en robotgräsklippare i trädgården och grannarna tog hand om posten, allt för att lura tjuvarna.

Men när de kom hem hade Telia placerat en lila lapp på deras bil på uppfarten med texten: ”Du var inte hemma när vi knackade på.”

– Det är ju som att säga till tjuvarna att kom in här, här är ingen hemma. Man gör allt för att skydda sig och så kommer Telia och klantar till det. Jag är upprörd på det där jädra Telia kan jag säga, säger Görel Mellbin.

Hon ringde upp den ansvarige som sade att han inte hittat någon brevlåda. Men den ursäkten köper inte Görel, eftersom brevlådorna är tydligt synliga och utmärkta med namn.

– Då är man blind om man inte ser dem, och är man inte hemma får de skicka det med posten, men de är ju så taggade på att sälja på alla människor det där.

Metro har varit i kontakt med personen som lämnade lappen som förklarar varför han satt den på Görels vindruta.

– Vi hade en kampanj, och i bland fick vi inte tag på personer – det kanske inte har funnits någon brevlåda – och det har väl hänt att vi har satt lappen på ett ställe och det har blivit fel, säger han.

– Det är inget vi gör i regel, och jag har pratat med henne och rett ut det. Jag förstå absolut hennes läge och det är inget vi gör i fortsättningen. Vi har inte de instruktionerna.

Lappen kom från Öppen Fiber på Telia som informerar om att de bygger ut fibernätet i området. 

– Spontant låter det inte särskilt smart att göra på det sättet, och jag skulle själv bli väldigt upprörd om jag råkade ut för det, säger Hans G. Larsson, informationsansvarig på kundrelationer för Telia.

Han säger att kampanjen sköts av en inhyrd säljfirma och han har nu haft kontakt med ansvarig på Öppen Fiber.

– Det här är självklart inte vår rutin, de får inte sätta lappar på det sättet. Det är tråkigt när det inträffar, och när det inträffar gör vi vad vi kan för att det inte ska hända igen. Vi skickar ut signal till övriga säljbolag att de självklart inte får göra så.