Nöje Musik Metro Music

Tensta: Har ingen kärlek över för skivbolag

Metro Musics krönikör Adam Tensta ser skivbolag som motståndare till en fri kreativitet.

Förr var det få förunnat att ens kunna spela in och släppa en skiva. Dyra studiotider, PR mot radio och TV, videobudgetar och så vidare var inget som gemene man hade råd med. Aspirerande artister var tvungna att ha skivbolag i ryggen för att överhuvudtaget ha en chans att förverkliga drömmen. Skivbolagen stod högst upp på näringskedjan och gjorde stora pengar på ägandeskap av musikkataloger och för dom fördelaktigt skrivna skivkontrakt. Artister hölls på detta sätt alltid i beroendeposition till skivbolagen. Sålde en artist inte skivor blev den således (såklart) droppad. Skivbolagen hade alltid sina tentakler ute för att hitta nästa stora akt som dom kunde tjäna pengar på istället. 

►LÄS MER: Många festivaler är exkluderade

Ni kanske märker att jag inte har någon kärlek över för skivbolag? Även fast jag har haft kontakt med ett par under min karriär, så har jag alltid sett dom som motståndare till en fri kreativitet, här ska bolagets artist formas till att passa in i deras specifika genremallar, allt för att hitta den absolut kortaste vägen till att maximera vinsten, efter deras investering är gjord. 

►LÄS MER: Det här lyssnar Adam på just nu!

Som artist, skapar detta en knut i min mage. Jag tänker på alla artister som lät sig övertalas att göra något dom egentligen inte ville göra, att dom köpslog med sin kreativa frihet för att få en fot in i branschen.

►LÄS MER: Nu sitter vi afrosvenskar i förarsätet

Lyckligtvis så förändras saker konstant. Idag sker en demokratisering av musikbranschen. Alla påverkas. Lyssnare har kopplat sig loss från radio och TV och skapar sina egna spellistor. Fler och fler artister väljer att helt avlägsna sig från mellanhänder och har en direktkontakt med sin publik. Dessutom så är teknologin som tidigare var limiterad till dyra studiokomplex, möjlig att få tillgång till i laptop, till bråkdelen av vad det hade kostat att hyra en studio. Kids som sitter på sitt rum och spelar in musik som dom gjort under natten, kan släppa den nästa dag och nå en miljonpublik. Detta utan att en enda gång under processen ha haft kontakt med ett skivbolag. Det är vackert.