Läsarhörnan Insändare

Till alla stressade kunder – tack för att ni behandlar mig med respekt

Tack för att du behandlar mig som en medmänniska med känslor – och inte som en robot som ska underlätta din shopping, skriver insändarskribenten.

Först vill jag bara informera om att jag inte bara är säljare. Jag är medmänniska, kollega, familj och vän. Kanske inte just för dig, men för många andra människor. Och precis som du gör ditt jobb så gör även jag mitt. Så snälla, kom inte till mitt jobb och klaga över hur jag sköter det för jag gör inte så mot dig på ditt jobb.

Med det sagt vill jag: 

Tacka dig för att du ser mig. Tacka för att du hälsar tillbaka. Tacka för att du väntar på din tur då du behöver hjälp, inte bara för min skull utan av respekt för människor omkring dig som också väntar på att få hjälp. Det finns tyvärr inga korta, snabba frågor!

Tack för att du ler tillbaka då jag tittar på dig i kassan. Tack för att du inte pratar i telefon och låtsas som att jag inte finns då du ska betala. Tack för att du tålmodigt svarar på alla mina enformiga frågor som jag måste ställa till varje kund i kassan, för att det är mitt jobb. Tack för att du inte gnäller på att påsarna kostar pengar, det är ju faktiskt miljön vi vill spara på och det är väl en kamp vi gör tillsammans. Jag vill inte sälja på dig påsar varje gång du handlar, jag vill få dig att ta med dig din tygpåse hemifrån så vi får behålla vår fina natur längre. 

Tack för att du inte skäller sönder mig då vårt butikssaldo inte stämmer. Jag skulle så gärna vilja trolla fram varan åt dig, men det är tyvärr över min makt. Ibland blir det fel i våra saldon och det vill vi såklart inte ska påverka dig och vi ber om ursäkt för det. 

Tack för att du är förstående när vi har lite personal och mycket kunder, vi vill såklart kunna hjälpa alla kunder och vi gör vårt allra bästa. Men som många av er som kanske är föräldrar, så förstår ni kanske känslan av att inte riktigt räcka till alla gånger. Det är en omöjlighet att täcka upp med personal för alla våra kunder, speciellt under rusningstid och på kvällstid.

Tack för att du inte handlar då du är stressad. Tack för att du inte låter din dåliga dag gå ut över mig. Tack för att du förstår att jag är här för din skull. Jag kliver upp på morgonen och går till jobbet, fyller på butikshyllorna, städar butiken och tar på mig mitt positiva energi-face för att just din shoppingupplevelse ska bli så bra som den kan bli. 

Men framför allt, tack för att du behandlar mig som en medmänniska med känslor som har rätt att bemötas med respekt och vänlighet och inte som en robot som ska underlätta din shopping.Tack!

En säljare/medmänniska inom handeln

Vill du nå ut till Metros miljonpublik? Läs här om hur du gör för att skicka in en insändare.

Mer om Insändare