Tough Viking Team Brian

TIPS FRÅN COACHEN – RACE GEAR

Tips6
Tips6

Tips5
Tips3

Hinderbanelopp är tävlingar där du måste förbereda dig på det mesta. Regn, vind, kyla och värme kan drastiskt förändra din game plan. Planera för det värsta scenariot. Nummer ett är självklart att du har förberett din kropp på utmaningen genom att träna, äta och vila rätt. Nummer två är att du måste preppa upp med bäst anpassade utrustning för utmaningen. Låt inte din “race gear” sätta käppar i hjulen! Mina bästa tips för en lyckad prep:

Gör inte: Bär bomullskläder. Går lätt sönder och blir sinnesjukt tungt när det blir blött. Skaver dessutom oskönt på känsliga ställen (ex. bröstvårtor) och fastnar lätt på vassa kanter och liknande.

Gör istället: Införskaffa syntetiska funktionskläder, de flesta sportmärken har bra varianter, t ex Reebok. Välj full längd både på armar och ben så skyddar du dig mot skavsår, skrapsår, brännsår etc. Funktionsmaterialen blir snabbt torra efter exempelvis Ice Tank-hindret samt blir inte speciellt tunga när de blir blöta.

Gör inte: spring i dina gamla trötta löparskor eller Gore-Tex-skor. Klassiska gamla löparskor blir ofta väldigt tunga när de blir blöta, Gore-Tex håller väta ute, men håller även inne väta om du råkar få in vatten i skorna (vilket du garanterat kommer att få under loppet).

Gör istället: Investera i ett par terrängskor. Ger dig bra grepp på alla underlag, inte minst om det regnar och marken blir till lervälling, eller i samband med vattenhinder där du måste vada fram.

Gör inte: Spring inte med keps/hatt, solglasögon eller ha dina nycklar/tillhörigheter i ngn ficka. Det är bäddat för att du kommer att tappa något, eller allt i kaoset ute på banan. Du kontrollerar inte vad som händer och sker där ute.

Gör istället: Införskaffa handskar med bra grepp, t ex dessafrån Ompu.

Gör inte: införskaffa all nödvändig utrustning dagarna innan race

Gör istället: Undvik tekniska problem genom att införskaffa all utrustning minst några veckor i förväg och träna gärna i dessa ett par pass, särskilt viktigt gällande skorna. Testa även funktionaliteten i vattten. Hoppa i plurret under en löprunda och spring ngn kilometer. Hur reagerar materialet på vattnet, hur beter det sig, hur beter du dig?

Två veckor till race, det är bara att fixa allt ovanstående asap!