Nöje Musik

Titiyo tittar fram igen

Det tog Titiyo sju år att göra uppföljaren till ”Come along”. – Det är som Andreas Kleerup sa ”att fundera är att plantera”. Han är så gullig, säger hon.
Det tog Titiyo sju år att göra uppföljaren till ”Come along”. – Det är som Andreas Kleerup sa ”att fundera är att plantera”. Han är så gullig, säger hon.

”Hidden” är första plattan där Titiyo styrt skeppet själv. Metro har träffat henne i studion och tjuvlyssnat på låtarna som växt fram i all hemlighet.

Under ett år skrev Titiyo låtar på nätterna i sin lägenhet utan att berätta för någon.
– När jag tittade ut över takåsarna kändes det som om jag var den enda som var vaken. Ingen fick höra något. Jag kände mig helt klart lite ”hidden”, säger hon.

Nu berättar hon exklusivt för Metro om sin första skiva på sju år som kommer den 29 oktober.
Den första som fick höra råmaterialet var producenten David Nyström och hans reaktion övertygade Titiyo om att hon höll på att göra sitt fjärde soloalbum.

”Hidden” är den första skiva där hon skrivit de flesta låtarna och själv plockat ut dem hon ville samarbeta med.
– Förr har jag låtit andra styra lite mer men tyckt om vad de gjort. I det här fallet har jag styrt redan från början. Jag har inte kompromissat på något   sätt, säger hon.

På förra soloskivan ”Come along”, skrevs allt material av Joakim Berg (Kent) och Peter Svensson (Cardigans). Då var målet perfektion i allt från ljudbild till Titiyos sångprestation. En halvbra säljande ”Best of Titiyo” och en skaparkris senare eftersträvar Titiyo något helt annat.
– Det finns inget spekulativt på skivan. Jag har helt gått på det spontana. Den där frågan ”får man göra så här” har hela tiden knuffats bort. Jag tror inte att så många av låtarna är radiovänliga, men just nu känns det ointressant, säger hon.

Radiovänlig är däremot Kleerup-samarbetet ”Longing for lullabies” som släpptes tidigare i år och som finns med i en aukustisk version på skivan.
– Det är jätteskönt att ha den uppstickaren. Kleerup må vara som han är, men han är sjukt musikalisk. Jag är ju så jävla bra på att samarbeta med folk. Ibland kan jag tycka att jag blir lite av en kameleont, säger Titiyo.

Men ett samarbete som aldrig blir av är det med systern Neneh Cherry, trots att hon nuförtiden bor i Stockholm.
– Det är som det är med oss åtta syskon – lite snack och mycket verkstad. Men jag hoppas fortfarande att vi får ihop det någon gång, säger hon.

Här har hon hämtat inspiration

Theodor Jensen
Sjunger på låten som ska bli första singeln ”Stumble to fall”. ”Han är så jävla bra. Som ett alarm”.
 
New York
Neneh Cherry medverkade i en konsert med Gorillaz på Apollo Theater i Harlem 2006. Titiyo var där och fick inspiration till låten ”New York”.

Flying Daggers
En av de vackraste filmer Tityo sett och både bilder och filmmusik influerade låten ”Standby beauty”, som handlar om att vara kvällens drottning.  ”Det var något i någon låt, jag minns inte vad, som fick mig att gå hem till mina synthar”.

Krautrock
Det tyska kraut-bandet Can gav Titiyo lust att skriva den mystiska ”Drunken gnome” som handlar om hallucinationer på en bar.
 
Tom Yorke
Radiohead-sångarens soloalbum från 2006 har gått varmt i Titiyos skivspelare. ”Den inspirerade mig att inte göra radiohits”.