Hälsa Träning Nyheter Sverige

Titta på EM – och träna under tiden

Hälsofara. Flera timmars EM-häng framför tv:n är inte bra för kroppen. Såhär tar du del av alla matcher – utan att riskera hälsan på kuppen.

47 timmar. Minst så mycket tid kommer du att ha tillbringat framför tv:n om du bestämt dig för att titta på fotbolls-EM:s alla matcher.

Samtidigt visar studier att stillasittande, både på kort och på lång sikt, kan vara en hälsofara. 

– Tidigare har man konstaterat att stillasittande gör skillnad på lång sikt i form av hjärt- och kärlsjukdomar. Nu vet vi att det även drabbar kroppen direkt, bland annat med ofördelaktiga
effekter på glukos och insulin, säger fotbollsspelaren Elin Ekblom Bak, som
doktorerar i betydelsen av fysisk aktivitet vid Gymnastik- och idrottshögskolan. 

Men det finns lösningar för den som vill titta på hela EM, menar Elin Ekblom Bak. Den som ungefär var 20 minut tar sig upp ur soffan, mår betydligt bättre än den som sitter stilla under hela matchen. 

– Då bryter man den muskulära inaktiviteten som stillasittande bidrar till. Ett tips är att röra sig på ett roligt sätt. Till exempel att ta ett varv runt soffan varje gång ett lag får en hörna eller när Zlatan får bollen, säger hon. 

Gustav Gräll
Titta på EM – och träna under tiden

Annika Palmqvist, grundare av PT hemma, är sjukgymnast och personlig tränare. För Metro visar hon hur man enkelt kan träna framför tv:n under EM. – Meningen med hemmaträningen är inte att man ska bli svettgeler bygga muskler, utan snarare att hålla sig frisk, säger hon.