Nyheter Sverige

"Tjejer vill ha tjejiga skor" – nu fälls den här barnreklamen som sexistisk

Skyltarna satt inne i en butik i köpcentret Kupolen i Borlänge tidigare i vinter.
Skyltarna satt inne i en butik i köpcentret Kupolen i Borlänge tidigare i vinter.

På reklamskyltarna med två barn står det att tjejer vill ha "tjejiga skor" och killar vill ha skor man kan leka i. Könsdiskriminerande, konstaterar Reklamombudsmannen – och nu fälls reklamen.

"Tjejer vill ha fina och tjejiga skor", skriver skokedjan Eurosko i sin reklam. Det rör sig om två reklamskyltar som suttit i en butik i Borlänge. Bilderna föreställer två barn – en flicka och en pojke.

"Girls want pretty and girly shoes" står det på den ena reklamskylten och på den andra: "Boys want shoes they can play in".

►LÄS MER: Skobutiken: Tjejer vill ha "tjejiga skor" och pojkar "skor de kan leka i"

Borlängebon Sofia Nilsson, 28, reagerade när hon gick i köpcentret Kupolen.

– Det är trögt att vi inte kommit längre, sade hon då till Metro .

Reklamen har anmälts av två privatpersoner.

Den ena anmälaren skriver: "I förlängningen säger reklamen till små flickor och deras föräldrar att pojkar ska leka medan flickor inte ska leka, åtminstone inte så de riskerar att smutsa ner eller slita på skorna, utan bara vara söta och "flickiga"."

Och Reklamombudsmannen håller med.

– Reklamen återger en stereotyp syn som är nedvärderande för både flickor och pojkar,  säger Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig till Metro.

Vad är det som är nedvärderande?

– Att man delar upp barns intressen utifrån stereotypa könsroller. Flickor ska bara vara snygga, de ska inte röra sig i skorna och pojkar vill bara leka. Det är att ge en bild av flickor och pojkar som inte stämmer överens med verkligheten.

►LÄS MER: Egmont gör "tjejig" tjejtidning och "cool" killtidning

När det gäller barn ska man "iaktta särskild aktsamhet", enligt Internationella Handelskammarens regler för reklam som RO tillämpar.

– Det är för att det är en målgrupp som inte har samma möjlighet att värdera reklamen som en vuxen har, säger Trotzig.

Hon tycker sig se en ökad medvetenhet kring könsdiskriminerande reklam hos både konsumenter och annonsörer.

Företaget, som har huvudkontor i Norge, skriver själva i ett yttrande:

”I dag har vi tagit bort de två skyltarna från våra butiker, då vi inte vill främja ett sådant tänkande. Eurosko tror på fria roller för alla, och kommer i framtiden se till att granska texterna mer ingående före produktion”.