Metro Debatt

Träningen är inte lika viktig som kosten för att gå ned i vikt

Elinor Medhammar och Karin Jonsson.
Elinor Medhammar och Karin Jonsson.

”Sida 14: Acceptera dig själv för den du är. Sida 15: Hur du går ner fyra kilogram på en vecka. Sida 16: Bästa kakreceptet. Typiskt kvinnomagasin.”

En sådan bild delade Skratta på Facebook och vi skrattade igenkännande och delade. Men det är egentligen inte roligt. Det är förvirrande. Och det blir inte bättre av att nästa magasin presenterar sin version av att ”gå ner fyra kilogram på en vecka” – men denna gång får du helt plötsligt äta kolhydrater. Och i nästa magasin får du äta allt, men… Och i det fjärde behöver du inte ens bry dig om kosten, det räcker att du tränar.

Förvirrande. Men det är roligt att läsa om hur man lätt och snabbt går ner i vikt. Tyvärr är verkligheten rätt tråkig: du går ner i vikt om du äter mindre energi än du gör av med. Varken roligt eller enkelt. Vore det enkelt skulle inte varannan svensk vara överviktig och rubrikerna i magasinen hade inte varit lika lockande.

► LÄS MER: Sluta proteinhetsa – ta en banan och gå till gymmet i stället 

Att träna mer är en klyscha när det kommer till viktminskning. Men räcker det för att gå ner i vikt? I teorin, kanske. I praktiken, sällan. Fysisk aktivitet är onekligen viktigt för hälsa och välmående, men är ensamt generellt inte tillräckligt för att bli av med övervikt. Inte om man pratar om normal träningsmängd. En medellång kvinna med stillasittande jobb och en måttligt aktiv fritid behöver drygt 2 000 kilokalorier per dag. En hel fjärdedel av dessa kalorier försvinner av knappt 100 gram choklad, chips eller nötter, eller en lite drygt hundragrams muffins eller kladdkaka. Vänder vi på det är det alltså relativt lätt att minska sitt kaloriintag genom att dra ner på kaloristinna godsaker. Ska en 40-årig kvinna på 70 kilo istället träna bort samma mängd kalorier får hon jogga i över en timme eller promenera raskt i nästan 2,5 timmar. Vill hon promenera lugnare får hon gå i hela fyra timmar.

Den som räknar plus och minus inser att en person som både äter mindre kalorier och dessutom rör sig mer får ett större energiunderskott och därmed en större viktnedgång, än om bara det ena eller det andra görs. Däremot visade en studie på kvinnor som nyss fött barn att en kombination av både kost- och motionsbehandling inte resulterade i mer viktminskning an enbart kostbehandling. Orsaken verkar vara att den extra träningen kompenseras med mer stillasittande i övrigt. Detta bekräftas i en nyligen publicerad studie som visar att extra träning generellt inte gör särskilt mycket för energibehovet totalt över dagen. Med ”starkt vetenskapligt underlag” har Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) också slagit fast att träning inte har någon betydelse för viktnedgång som tillägg till kostförändring, efter att ha utfört en stor sammanställning av studier på området.

 

► LÄS MER: Den som bara tränar tre gånger i veckan har inget att komma med 

Till syvende och sist är det ändå individuellt när det kommer till kost, träning och viktminskning – och man får inte glömma träningens positiva effekter på kroppssammansättningen. Men faktum kvarstår att det går bra mycket fortare att äta i sig för mycket kalorier än att träna bort dem.

Karin Jonsson och Elinor Medhammar