Hälsa

Trött i höstmörkret? Här är maten som gör dig piggare

Brukar du önska att du kunde ta en liten lur på jobbet? Prova den här maten! 
Brukar du önska att du kunde ta en liten lur på jobbet? Prova den här maten! 

Trött på jobbet? Känner du dig deppig och nedstämd? Med få soltimmar per dag är det inte så konstigt. Blåbär, kolhydrater och vatten är några av produkterna du kan äta för att hålla igång hela dagen.

Privat

Anki Sundin,  näringsfysiolog

När det känns som att det är mörkt ute hela tiden kan det vara svårt att hålla energin uppe. Metro kontaktade därför näringsfysiologen Anki Sundin som listade vad du bör äta.

Frukt och grönt 

En klassiker men det tål att upprepas. Här hittar vi mängder av kostfiber, vitaminer, mineraler och antioxidanter. Bland de mest näringsrika frukterna och grönsakerna hittar vi inte minst blåbär och lingon, broccoli och andra kålsorter. Alla frukter och grönsaker som är kompakta och intensiva till färg, doft och smak kan vi betrakta som näringsrika.

► LÄS MER: Här är maten som får dig att sova bättre

TT

Kaffe och te

De innehåller som bekant koffein (kaffe ungefär dubbelt så mycket som te, beroende på styrka) som många upplever piggar upp, men även andra mycket kraftfulla näringsämnen som verkar vara hälsosamma för oss. Så nej, kaffe och te är inte onyttigt. Häll i lite mjölk eller vegetarisk dryck om du är lite känslig i magen, och undvik gärna stora mängder socker för hälsans skull.

Kostfiberrika kolhydratkällor 
Du som äter kolhydrater får gärna välja framför allt kostfiberrika livsmedel såsom gryner, nötter, frön, grova grönsaker och grovt bröd. Kostfiber har vi länge vetat om är bra för magen, men nu börjar vi förstå mer kring hur viktigt det är att vi sköter om våra tarmbakterier. Mat som är bra för oss är också bra för dem, och de verkar kunna påverka allt från immunsystem till sötsug via hur pigga och alerta vi känner oss.

Vatten 
Törsten är en utmärkt indikator för hur mycket vätska vi behöver, men en del verkar förväxla törst med sötsug, hunger eller till och med olika känslotillstånd. Runt 1,5-2 liter kan vara en rimlig tumregel att mäta efter om man är osäker på om man dricker tillräckligt. För dig som är mycket fysiskt aktiv ökar så klart det behovet, men även här gäller att törsten är en mycket bra signal för vätskebehov. Dricker vi tillräckligt med vatten ökar också förutsättningarna att hålla oss koncentrerade och pigga.

►LÄS MER: Dietisten: Här är maten som gör dig trött – Metro

TT

► LÄS MER: Experten sågar myten om morgonpigga

Hur fungerar du?
Hitta din egen matrytm. Hur ofta behöver DU äta för att må bra och känna dig pigg och alert? En del mår bäst av lite mindre portioner lite mer frekvent, andra passar det bättre att äta lite större portioner en aning mer sällan. Det finns inget rätt eller fel, så länge man totalt sett får i sig så mycket energi och näring som man behöver.

►LÄS MER: Sömnforskaren: Så sover du rätt

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset