Nyheter Sverige

Transmodellen Lea T blir Åhléns ansikte utåt

Transpersonen och den italienska toppmodellen Lea T står som frontfigur när Åhléns lanserar sin vårkampanj – något som väckt positiva reaktioner.

Åhléns

Den italienska modellen och transpersonen Lea T frontar Åhléns i hyllad vårkampanj.

När Åhléns likt resten av Sverige går mot vår väljer de att fronta vårkampanjen med transpersonen och modellen Lea T.

– Vi tycker att det finns massor av vackra modeller, men Lea är någonting mer. Hon har en personlig historia, styrka och ett mod att vara sig själv. Hon har kämpat mot diskriminering och jobbat mot fördomar och är en förebild, säger Åhléns marknadschef Lina Söderqvist.

Lea T föddes i Braslien men är uppvuxen i Italien. Hon föddes i en pojkes kropp, men har i dag genomgått en könskorrigering. Kampanjen, som går under namnet "Vårmod", är enligt företaget tänkt att symbolisera modellen mod att vara sig själv, trots samhällets fördomar.

► Transperson borgmästare i Indien

– Vi är ett varuhus för alla och vi vill att alla ska kunna känna igen sig i vår kommunikation över tid, och vi står för jämlikhet, jämställdhet och mångfald. Vi som företag har ett ansvar och vi vill hjälpa till att motverka fördomar och bryta normer.

Och reaktionerna har enligt Söderqvist hittills endast vara positiva. Några som uppmärksammat kampanjen är Add Gender, ett kreativt analys- och rådgivningsföretag.

På deras sajt Jämställdhetsexperten.se skriver Frida Stjernholm, expert på inkluderande kommunikation och sexualitet, under rubriken "Det våras för transinkludering!" att det är "glädjande att se att se att fler och fler modeaktörer tar sitt ansvar och tänker utanför boxen".

– Jag tycker att det är roligt att ett varuhus som Åhléns vågar använda sig av normbrytande modeller. Det är ingenting som syns i kampanjen och ingenting man märker om man inte vet vem Lea T är. Jag tycker att det är snyggt och bra gjort, säger Stjernholm till Metro.

Transsexuella Leelah sörjs av tusentals – tog sitt liv

Hon tycker sig samtidigt se en förändring i hur transpersoner framställs.

– De syns inte längre bara på grund av sin tillhörighet utan för vad de gör, och jag tycker att de numera mycker mer kommer fram för sin yrkesskicklighet.

Under utformningen av kampanjen ska Åhléns bland annat ha rådfrågat RFSL. Bakom kampanjen står reklambyrån Forsman & Bodenfors.