Nyheter Sverige

Tre tips: Så sover du bättre

Att få för lite sömn under en längre tid ökar risken för livsstilssjukdomar. Men att ligga kvar i sängen och pressa gör inte saken bättre. Och det finns enkla knep att ta till för att sova bättre.

De senaste åren har det kommit många studier, bland annat från Torbjörn Åkerstedt och hans team på Stressforskningsinstitutet, som visar hur sömn påverkar hälsan. Det är känt att många vuxna behöver sova 7–8 timmar per natt och att för lite sömn ökar risken för att drabbas av livsstilssjukdomar. 

– Det är klart att sömn påverkar hälsan men hur kan skilja sig kraftigt. De som sover dåligt upplever generellt att de får försämrad hälsa, direkt eller efter ett par dagar. Experiment har visat att förmågan att göra roliga saker försämras. De tappar fokus, bristande koncentration och sämre energi. Dålig sömn ökar risken för sjukdomar som diabetes, hjärt- & kärlsjukdomar, Alzheimers och övervikt. Men det verkar inte vara bra att förtvivlat ligga kvar i sängen och försöka pressa sömnen om det är svårt att somna, säger sömnforskaren John Axelsson från Karolinska Institutet.  

►LÄS MER: Den här tekniken ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

Han fortsätter: 

– Har du problem med sömnen är det generellt bättre att försöka att inte stressa över att få ett visst antal timmar utan accep­tera de timmar du får. Sök hjälp när sömnproblem går ut över vardagen. Somnar du på bussen eller i bilen, framför TV:n eller i möten kan det vara läge att göra en sömnutredning.

EXPERTENS TIPS – SÅ SOVER DU BÄTTRE:

1. Skaffa dig bra rutiner

Du ger dig själv bättre förutsättningar för kvalitativ sömn om du skapar en bra rutin vid sänggående. Redan efter klockan 22 kan det vara bra att stänga av TV och skärmar och börja släcka ned. Gör något trevligt i sängen som bäddar för en bra sovrutin. Läs, meditera eller liknande.

2. Var utomhus

Var utomhus så mycket som möjligt varje dag. Gärna redan på förmiddagen när det finns möjlighet. Du kan cykla eller gå en rask promenad på lunchen. Det är viktigt att få frisk luft dagligen och fånga det första dagsljuset. Den här punkten är extra viktig nu under vinterhalvåret.

3. Rör på dig

Ett träningspass är ­utmärkt men fysiskt akti­vitet som gör att du blir varm är viktigare. Rör på dig dag­ligen, gärna utomhus. Det kan vara aktiviteter som att jobba i trädgården, leka med barnen, träning eller vardagliga rörelser som ökar kropps­temperaturen.

►LÄS MER: Svårt att sova? Därför ska du du sticka ut foten från täcket

Mer om Hälsa