Teknik Nyheter Sverige

Trots låg olycksrisk – därför skrämmer flyg

Känslan att vi inte har kontroll över situationen när vi sitter inne i en flygplanskabin kan vara en förklaring till oro hos många. Arkivbild.
Känslan att vi inte har kontroll över situationen när vi sitter inne i en flygplanskabin kan vara en förklaring till oro hos många. Arkivbild.

En pilot som självmordskraschar, en kapning och ett plan som försvinner från radarn över Medelhavet. Vågar man verkligen flyga, frågar sig säkert många efter den senaste tidens händelser – trots att statistiken ju visar att risken är minimal för att råka ut för något. Varför kan vi inte vara mer rationella?

Samtalsämnet vid många köksbord och arbetsplatser har med största sannolikhet varit torsdagens händelse där ett av Egyptairs flygplan mellan Paris och Kairo försvann från radarn mitt över Medelhavet. Återigen känns ett sådant där sting av oro i magtrakten hos många – är det verkligen säkert att flyga? Och jo, det är ju faktiskt fortfarande det.

Statistik från IATA, ett internationellt samarbetsorgan för ungefär 260 flygbolag, visar att 136 människor omkom i fyra dödliga olyckor 2015, ett år då totalt 3,5 miljarder passagerare transporterades runt världen. Det motsvarar en olycka på 3,1 miljoner flygningar.

I den statistiken räknas dock inte Germanwings-händelsen in, där allt talar för att andrepiloten Andreas Lubitz medvetet kraschade planet i franska Alperna, eller det misstänkta terrordådet då ett av det ryska flygbolaget Metrojets plan störtade på Sinaihalvön. Med dessa två händelser får man lägga till 374 omkomna. Trots detta är risken att något ska hända fortfarande försvinnande liten.

Starka bilder

– Just rädsla för flygolyckor är så paradoxalt, för statistiskt sett är risken för att råka ut för någonting är mycket mindre än andra transportmedel, som buss och bil, ändå är man rädd för det, säger Andreas Olsson, docent vid Institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska institutet, som forskat på rädsloinlärning.

Han berättar att det finns flera orsaker till att vi har svårt att tänka rationellt när det kommer till oro för flygolyckor. Till exempel handlar det om att vi blir väldigt påverkade av tillgängligheten av bilder i minnet som är väldigt visuella och kraftfulla.

– Och den här typen av bilder, på störtade flygplan, vrak och skadade människor påverkar ens beteende mycket mer än vad som är rationellt. Det slår bort den här statistiska kunskapen, säger Andreas Olsson.

I andras våld

Det handlar också om bristen på kontroll över situationen i en flygplansmiljö.

– Man har en illusorisk idé att om man sitter man i en bil sitter man bakom ratten eller ha en möjlighet att styra om. Man är åtminstone på marken. Men i luften är man helt i våldet på en eller två personer som styr hela det här fordonet, och döden är liksom oundviklig om man skulle krascha, säger Olsson.

Uppmärksamheten i media kring den här typen av händelser påverkar oss dessutom mycket.

– Det blir så stort och massivt eftersom många drabbas samtidigt och det upprivande, vilket kan smitta av sig. Sedan är många rädda för terror också, till exempel efter elfte september. Det fick ju också stor uppmärksamhet, med rätta, säger Anna Bjärtå, doktor i psykologi vid Mittuniversitetet i Östersund.

Möta rädslan

Ett sätt att hantera sin oro är att läsa på om riskerna, ett annat att se till att utsätta sig för sin rädsla – alltså flyga.

– Men det bygger på att man under färden inte sitter och är jättenervös, för det kan förstärka känslan och då lär man sig på nytt att det är farligt då man mår jättedåligt när man flyger, säger Andreas Olsson.

Samtidigt är det viktigt att tänka på att man inte behöver vara rädd för att bli rädd.

– Det är ett av de stora problemen, att man får katastroftankar om sin egen rädsla. Man måste förstå att det inte är farligt att känna rädsla, säger Anna Bjärtå.

Lars Pehrson/SvD/TT
Trots att risken att råka ut för en flygolycka är mycket mindre än risken att skadas under exempelvis en bilfärd, är många mer oroliga när de sätter sig på ett plan. Arkivbild.