Nyheter Ekonomi Sverige

Tummen ner för miljöklassad diesel

Testen av dieselbilar blir mer och mer missvisande när man jämför siffrorna mot verklig förbrukning, enligt SVT Nyheter. Arkivbild.
Testen av dieselbilar blir mer och mer missvisande när man jämför siffrorna mot verklig förbrukning, enligt SVT Nyheter. Arkivbild.

Miljöklassade dieselbilar håller inte måttet, konstaterar SVT Nyheter efter att ha granskat de verkliga utsläppen hos drygt 20 miljöklassade modeller. Bilarna ligger över sina miljögränser för koldioxidutsläpp med i genomsnitt omkring 50 procent.

Undersökningen har gjorts genom stickprov och det är enskilda förare som själva rapporterat sin dieselförbrukning över tid. Resultaten är därför inte helt exakta.

"Men klart är ändå att dieselbilar miljöklassas utifrån orealistiska utsläppssiffror", skriver SVT Nyheter.

Att de miljöklassade dieselbilarna inte håller vad de lovar beror inte på fusk utan på "ett testförfarande som vilseleder kunder och lagstiftare", enligt SVT. Problemet är känt sedan några år tillbaka, men skillnaden i testresultat och verklig förbrukning har ökat.

Att omkring 340 000 dieselbilar är skattebefriade kostar staten omkring 340 miljoner kronor om året.