Metro Debatt

Tvinga inte oss mc-förare att betala p-avgifter – vi tar nästan ingen plats

Hur ofta ser du köer som bildats för att det är för många motorcyklister som trängs när de åker in och ut ur Stockholm? Hur ofta ser du motorcyklar och EU-mopeder cirkulera på gatorna i jakt på en parkering? Har du någonsin stört dig på att det står upp till fem-sex  motorcyklar i en och samma ruta i staden? Nej, det har du sannolikt inte. Vi som pendlar på mc och moped gör det för att slippa stå i köer, för att komma fram snabbare, för att spara tid och få mer fritid. Vi tränger gärna ihop oss på parkeringar för att minska parkerings problemet för alla trafikanter. Vi bidrar samtidigt till att alla andra kommer fram enklare och får ett p -utrymme . Tyvärr har inte beslutsfattarna i Stockholm förstått hur det hänger ihop.

►LÄS MER: Här är områdena där det kan bli dyrare att parkera​

I andra storstäder i världen löser man trängseln genom att underlätta för fordon som tar mindre plats. Därför hittar du gratis mc-parkeringar i världens alla storstäder där man ser mc/moped som en del av lösningen, inte som ett problem. I Stockholm gör man nu tvärtom. Från att ha haft mängder av avgiftsfria parkeringar för mc och EU-moped där många fordon får plats i varje ruta har trafiknämnden nu beslutat att gå från noll kronor till att införa världens högsta p-avgift för motorcyklar och EU-mopeder. Grunden är att man vill minska biltrafiken och öka bilparkeringsplatser i staden. Faktum är att Stockholms stad inte ens brytt sig om att utreda motorcyklar och mopeder eller att ta reda på konsekvenserna för alla som pendlar in och ut ur city på mc/moped. Staden har bestämt vilka fordon som är kapacitetsstarka och ytsnåla – hit räknas inte mc och moped. Det finns ingen förklaring till hur införandet av en av världens högsta p-avgifter för mc och moped klass I hänger ihop med att färre kommer att köra bil.

Förslaget har jämkats men långt ifrån tillräckligt. De som skrivit detta verkar inte känna till hur liten yta en tvåhjuling behöver jämfört med en bil. Det får plats fem-sex motorcyklar och mopeder i en vanlig p-ruta, faktiskt behöver vi bara något större yta jämfört med trampcykel. Men om varje fordon i rutan ska betala skyhöga avgifter och ibland lika mycket som en personbil borde även politikerna i Stockholm inse att det är något fel i förslaget. Självklart finns det ingen anledning för oss som kör mc och moped att tränga ihop oss med fler än ett fordon per ruta i fortsättningen.

LÄS MER: Lasse, 47, stoppade rånare – med hjälp av sin motorcykel

När trängselskatten infördes hölls en folkomröstning. När införandet av lika höga p-avgifter införs för motorcyklister och mopedister bryr man sig inte ens om att göra en analys, utredning och konsekvensutredning. Även om trafiknämnden inte inser skillnaden mellan tvåhjuliga motorcyklar, EU-mopeder och personbil finns det inget som hindrar kommunfullmäktige att rätta till detta och fatta ett rimligt beslut 13 juni för alla som kör mc och moped klass I. Det finns inget som hindrar Stockholms stad att fortsätta att värna om de ytsnåla fordonen som bidrar till ökad framkomlighet, som trampcykel, motorcykel och moped klass I och II.

Motorcyklisterna och mopedisterna är minst sagt förbannade. Vi kommer därför att genomföra p-aktioner under de kommande månaderna, helt enkelt för att visa att vi finns.

Maria Nordqvist

Politisk sekreterare Sveriges MotorCyklister

Mer om Debatt