Metro Debatt

Uber borde uppmuntras – inte bötfällas

​Nyligen kom den första domen mot samåkningstjänsten Uberpop, då en förare i Stockholm dömdes till dagsböter. I stället för att dela ut dagsböter borde staten dela ut F-skattsedlar, skriver MUF:s Louise Meijer, som tycker att politiken borde välkomna nya marknadslösningar i stället för att begränsa dem.

Uberpop är en samåkningstjänst där vanliga privatbilister plockar upp passagerare mot betalning. Samtidigt tar taxiföretaget Uber 20 procent av intäkterna. Facket har sedan länge hävdat att tjänsten innebär organiserad svarttaxi. Härom veckan fick de rätt. Stockholms tingsrätt dömde en förare till dagsböter för att ha bedrivit taxitrafik utan tillstånd och utan taxiförarlegitimation. Utöver brotten mot taxitrafiklagen riskerar föraren även att skönstaxeras.

► LÄS MER: Skärpta taxiregler kan hota Uber

Samåkningstjänsten är en del av den framväxande delningsekonomin. Människor gör i allt högre utsträckning medvetna val för att spara på jordens resurser. Det är ett nytt konsumtionsmönster som leder till nya marknader. Airbnb, en tjänst som gör det möjligt att hyra privata bostäder i stället för hotellrum, är ett exempel. Klädmärket Filippa K:s projekt Lease, som innebär att man kan hyra en outfit för en kväll, är ett annat.

Uberpop är en pionjär för ett nytt sätt att dela tjänster med varandra. Det går att tänka sig fler områden där delningsekonomin ännu inte slagit igenom. För att möta nya marknader måste ålderdomliga regleringar moderniseras, inte kramas, av lagstiftaren. För Uberpops del behövs det en förändring av taxitrafiklagen som möjliggör samåkningstjänster. Det skulle innebära att den traditionella taxiverksamheten får konkurrens. Men politikens uppgift är inte att på ett protektionistiskt sätt värna traditionella jobb.

Uberförarna behöver dessutom skattemässigt betraktas som egna företagare och inte anställda. Skatteintäkterna skulle säkras genom att varje person i Sverige får en F-skattsedel, ett förslag som Moderata ungdomsförbundet sedan länge driver. Förarna för Uberpop skulle då beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet och inte i inkomstslaget tjänst. Genom att göra F-skattsedeln lika vanlig som A-skattsedeln undviker staten att förlora skatteintäkter när nya delningstjänster och marknader utvecklas. Dessutom sänder det en viktig signal att det är lika naturligt att anställa sig själv som att bli anställd av någon annan. 

► LÄS MER: Ekobrottsmyndigheten granskar Uber

Historiskt sett har stelbenta och ålderdomliga regleringar satt käppar i hjulen för utveckling. Exempelvis försvårade skråväsendet industrialiseringen. I dag försvårar taximarknadens reglering delningsekonomins framväxt. Politiken borde uppmuntra och skapa förutsättningar för nya marknader, inte styra konsumtionsmönster eller förhindra kreativitet och innovation. 

Louise Meijer

Första vice förbundsordförande MUF

► LÄS MER: Ubers taxichaufför bjöd Rebecka, 26 på dejt: "Det var obehagligt"