Metro Debatt

Västlänken ger kraftigt ökad bilism

REPLIK: Göteborg behöver en snabb utbyggnad av kollektivtrafiken. Viktiga planerade förbättringar i till exempel spårvägssystemet skulle varit under byggnation nu. Men merparten av investeringar får stå tillbaka för en öde tågstation i Haga. Bilberoendet i Göteborg kommer att öka om Västlänken byggs, eftersom investeringar i Göteborgs kollektivtrafik nu skjuts minst 15 år framåt, från det planerade år 2020 till år 2035. Under tiden fortsätter spårvagnarna köa i Brunnsparken och hålla samma fart som för hundra år sedan.

► LÄS MER: "Västlänken ska byggas – vare sig ni vill det eller ej"

Anders Högström är uppenbarligen inte jurist, att döma av hans önsketolkning av domen från Högsta domstolen. I domen framgår nämligen att prövningen av tillåtligheten skett med ett begränsat beslutsunderlag. Därefter har prövningen av tillstånd och villkor skett med ett mer omfattande beslutsunderlag. Denna uppdelning är enligt Högsta domstolen inte korrekt. Den bryter mot såväl miljöbalken som EU-rätten. Detta är precis vad som hänt vid prövningen av Västlänkens tillåtlighet. Mark- och miljödomstolen är därför inte bunden av regeringens beslut, utan är fri att avslå ansökan om tillstånd för Västlänken.

Västlänken bromsar en hållbar tillväxt samt förlamar innerstadshandeln och stadsutvecklingen under minst ett decennium. Minst 30 miljarder kronor skall plöjas ned i ett politiskt prestigeprojekt, med miljö- och klimatutsläpp av episka mått, en omfattande trädskövling samt irreparabla skador på kulturmiljön. Om den byggs måste lika stora tilläggsinvesteringar göras för att vi ska få fler pendeltåg än i dag och de flesta pendeltågsresenärer får längre restid än i dag. I takt med att göteborgarna fått korrekt information om Västlänken, är en majoritet nu motståndare. Miljöbalken har utformats för att sätta punkt för miljöskadliga projekt utan samhällsnytta, när politikerna inte har vett att själva göra det.

Västlänken kommer därför att stoppas, vare sig Anders Högström vill det eller ej.

Martin Wannholt, kommunalråd Göteborg

Carina Bulic, stoppavastlanken.nu