Nyheter Ekonomi Världen

Vapenindustrin riktar in sig på barn

Den amerikanska vapenindustrin riktar sig till barn i sin marknadsföring, hävdar en ny rapport. Arkivbild.
Den amerikanska vapenindustrin riktar sig till barn i sin marknadsföring, hävdar en ny rapport. Arkivbild.

Den amerikanska vapenindustrin riktar sig till barn, så unga som sex år gamla, enligt en rapport från intresseorganisationen The Violent Policy, vars främsta mål är att stoppa vapenvåldet i landet.

Enligt organisationen marknadsförs färgglada vapen och lättare gevär med mindre kraftig rekyl, så att de enklare kan hanteras av unga skyttar. Föräldrar uppmanas även att låta sina barn börja med skytte i unga år, enligt rapporten.

Organisationen menar att industrin vänder sig till barnen eftersom dess mest trogna grupp konsumenter – vita män – åldras.

"Tillsammans med hopp om en ökad vapenförsäljning, är en naturlig följd av den här satsningen att nästa generations vapenförespråkare skapas för framtida politiska strider", står det i rapporten.