Metro Debatt

Var stolt över att svensk reklam är så fri från sexism, Schyman

I ett inlägg i Metro (11/6) talar sig Gudrun Schyman (FI) varm för lagstiftning gällande könsdiskriminerande reklam. Hon passar samtidigt på att gå till angrepp på reklambranschens självregleringsorgan Reklamombudsmannen (RO), som hon anklagar för att vara skevt konstruerad och tandlös.

Schyman skriver att bara näringslivet finns representerat i RO. Jag tvingas dock upplysa henne om att hon är dåligt påläst. I RO:s dömande instans representerar mer än hälften av de 23 ledamöterna andra intressen, bland annat Justitiedepartementet, Svea Hovrätt och ett antal konsumentorganisationer.
Att företag som till exempel säljer badbyxor rimligtvis måste få en möjlighet att visa dessa anser många med mig vara en självklarhet. Ett större problem är i stället när lättklädda kroppar används som blickfång för att marknadsföra andra produkter, som till exempel klockor eller bildelar. Något som vi i Sverige är relativt förskonade från.

Får vi en lag mot könsdiskriminerande reklam, som Schyman förespråkar, skulle domstolarna uppskattningsvis klara av att driva högst ett tiotal ärenden per år. Som jämförelse hanterar RO i dag cirka 650 anmälningar om året. Egenåtgärder är med andra ord enklare, billigare och snabbare än stelbenta och utdragna domstolsprocesser.

Vi borde vara stolta över att svensk reklam är så pass fri från sexism. Och vill du verkligen göra en insats – sprid den svenska modellen med RO ut i världen.

Anders Ericson

Vd, Sveriges Annonsörer

LÄS MER: Förbjud den sexistiska bikinireklamen