Teknik Nyheter Sverige

Varning för storebror i baksätet

Nya uppkopplade bilar genererar stora datamängder om när och hur bilen körs, information som billtillverkaren får tillgång till. Arkivbild.
Nya uppkopplade bilar genererar stora datamängder om när och hur bilen körs, information som billtillverkaren får tillgång till. Arkivbild.

Var du är, hur du kör och hur bilen mår – i nya fordon loggas allt mer data som hamnar hos tillverkaren.Storebrorsfasoner, menar bilistorganisationen Motormännen.

– Det är som om både polisen, bilverkstaden och försäkringsbolaget sitter i baksätet, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig hos Motormännen.

Nya bilars sensorer, gps och kommunikationssystem genererar allt mer data som bilägaren inte kontrollerar.

– Vi spyr ut information om oss själva utan att tänka på hur den kan användas, och det är väldigt problematiskt ur integritetssynvinkel, säger Kjellin.

Snedvriden konkurrens blir ett annat problem när bara biltillverkaren och dess märkesverkstäder har kunskap om bilens tillstånd, menar han.

Om bilen automatlarmar om problem med bränsleslangen, och samtidigt erbjuder tid på märkesverkstaden, ska det mycket till att först tacka nej och sedan kontakta annan verkstad, förklara felet och boka tid.

– Det blir så många steg att det skapas en inlåsningseffekt, och den gör att andra aktörer på marknaden slås ut, säger Kjellin.

Vid misstänkta brott ska polisen få ut uppgifter, menar Motormännen. I övrigt ska bilägaren styra flödet.

– Det pågår en kamp, främst på EU-nivå, om vem som ska ha tillgång till all data. Lagstiftningen bör moderniseras så att bilägaren har äganderätt och sedan kan välja vad som ska delas och med vem, säger Kjellin.