Tough Viking Team Brian

VATTENFYS

Waterselfie
Waterselfie

Simfys
Selfie

Igår lämnade jag (coach Brian) över coachandet till vår superhjälte Andreas Tjärnberg. på schemat – Vattenfys! Hela det här blogginlägget är en gästblogg skriven av “Superkroppen” himself;

Igår fick jag både möjlighet och det stora förtroendet att leda min grupp, Team Brian, genom en ganska tuff vattenfys.
Inspirationen till övningarna kommer från den militära dykutbildningen och räddningstjänstens vattendykning.

Det är inte långt kvar till Tough Viking går av stapeln och det känns i stämningen i gruppen.
Att det bara är en vecka kvar känns svårt att greppa.
Ska allt det här verkligen ta slut sen?

Ett rekordsnabbt ombyte senare så ligger alla i bassängen och tjattrar förväntansfullt, de här veckorna har svetsat oss samman och det finns hur mycket som helst att prata om.
Alla verkar laddade.
Samtidigt flaggade några tidigt för viss rädsla för vatten.
Förutsättningarna för att  få gruppen framåt var alltså optimala.
En taggad grupp som vill framåt med tydliga mål och utmaningar men även vissa hinder!
Hinder som ska nötas bort i kväll.

Varför vattenfys?

För att klara alla vattenhinder på Tough Viking så behöver du kunna simma och hålla andan.
Den delen är både självklar och relativt enkel att träna till.
Men du kommer också behöva vänja dig med att näsan fylls med vatten, att du kanske inte kan andas när du vill, att folk runt omkring slår, flaxar och skvätter och att vattnet du går ner i innehåller hinder och oförutsedda utmaningar.
Du kanske rent av blir neddragen i vattnet av någon medtävlande?
När du är som mest andfådd?

Oförutsedda övningar och bygga självförtroende

Planen blev därför att utsätta gruppen för oförutsedda saker under hela passet.
Hemliga övningar i vattnet, oklart när passet skulle sluta eller hur lång tid varje moment skulle pågå och instruktioner som ändrades mitt i övningen.
Den enda information de hade var tid, plats och en hemläxa via mail.
Resten skulle vara ett stort frågetecken.

Förresten, är du intresserad av hemläxan Team Brian fick så hittar du den här: Övningar hålla andan

Målsättning inför Tough Vikings vattenhinder

Målet för kvällen var att öka gruppens vattenvana.
Att få dem gå från eventuella tveksamheter till att känna sig oslagbara på tävlingsdagen.
Det finns minuter att tjäna ifall du slipper tveka vid Tough Vikings olika hinder.
Särskilt vattenhindren.
Högt ställda krav?
Jo, men det är också ett sjukt vältränat och peppande gäng!

Övningarna

De fick värma upp med simning.
Först i eget tempo och på eget simsätt, till att sedan ta sig fram totalt 4 längder med enbart benspark eller enbart simtag.
Några såg ut att sjunka vilken sekund som helst men ännu ingen panik. Perfekt!
Efter det vi muscle ups mot kanten. 50ggr! (Se filmen via länken men lägg till att doppa huvudet också)
50 gånger ned med huvudet under vattnet för att få bort obehagskänslan att hamna under ytan.

Pumpen.
Nästa övning blev pumpen. Där du växelvis blir neddragen under ytan och sedan måste dra ned din parkamrat för att själv komma upp. Du får alltså inte själv bestämma när och hur länge du får andas. Inte ens om du hinner upp till ytan innan du dras ner igen. En fantastiskt bra övning för att bli av med fobier. Eller förstärka dem för tid och evighet…

Övriga övningar blev armhävningar och neddyk till botten växelvis, livräddning av docka på 4m djup, bogsering av parkamrat och ormen. Där 3 personer håller ihop och där bara två kan simma delvis. Allting avslutades med vattentramp i 10 minuter med kullerbyttor, neddyk, armhävningar och situps på kanten.

Det kommer ett sms…

Dagen efter får jag ett meddelande från en av medlemmarna. Det hen skriver får mig att high-fivea inombord.
Vi kommer knäcka på Tough Viking. Det finns inget som hindrar oss längre!

“God förmiddag Andreas, jag måste bara skriva och tacka igen.
Efter gårdagens träning känner jag att något ”gammalt” som har begränsat mig i vatten har släppt.
Jag känner mig befriad på något sätt.
Nu kommer jag säkert att få små återfall när det gäller vatten men ”hålla andan övningarna” och det vid gjorde i vattnet igår gav mig ett hopp och mod.
Det är så coolt!! Kan jag hjälpa dig någongång så var inte rädd för att höra av dig. Kram!”

//Andreas Tjärnberg

Följ gärna Andreas äventyr via hans blogg, Superkroppen.nu