Nöje

Vegetariska tips för köttälskande kockar

Det finns en mängd orsaker till att vi alla borde dra ner på köttkonsumtionen. Det vore bättre för miljön, hälsan och djuren. Det behöver så klart inte betyda att man blir heltidsvegetarian, bara att man kanske börjar se kött som en lyxvara igen. Men hur gör man om man vill äta mindre kött men finner grönsaker märkligt otillfredsställande? Här är mina tre bästa tips:

1. Undvik raw food

Bara för att du vill äta mer vegetarisk så måste ju inte det betyda att du plötsligt måste börja dricka chiasmoothies och bära yogabyxor. Det finns en massa supergod vegetarisk mat som inte är ett dugg raw food. En äkta napoletansk margharitapizza, till exempel, är en av mänsklighetens fem största uppfinningar och den har inte ett spår av djurstjärt i sig. Inte heller tacos med frijoles refritos, ostbricka med vin, eggs benedict (utan bacon), grilled cheese, cacio e pepe samt alla former av knaprig potatis.

2. Tänk asiatiskt

När man längtar efter kött är det ofta smaken av umami man saknar. Lösningen ligger i små flaskor på den lokala asiatiska mataffären. Fram till 1800-talet var det nämligen förbjudet att äta kött i Japan vilket gjort att de blivit mästare på att kompensera umami med härligt fermenterade saker som miso, soya, mirin och sake. Asiatisk mat är överhuvudtaget bättre på att använda mindre kött utan att man saknar det endaste dugg.

3. Anpassa inte tillagningsmetoden

Den underbara maillardeffekten, när råvaror blir härligt brynta, fungerar även på grönsaker så som deltidsvegetarian måste man inte äta råkosttallrik eller linsgryta. Nej, fortsätt långbaka, grilla, stek och fritera istället. En sladdrig, småslemmig bit kål gör ju ingen glad, medan en grillad kan vara fullkomligt himmelskt. Och det är ingen som saknar McNuggets med en tallrik nyfriterad grönsakstempura framför sig.