Nyheter Sverige

Vett och etikett: Så beter du dig i matbutiken

Betala istället för att fokusera på mobilen så blir det färre missförstånd, tycker butiksarbetaren Erika Svedenström.
Betala istället för att fokusera på mobilen så blir det färre missförstånd, tycker butiksarbetaren Erika Svedenström.

Alla tillbringar en viss tid i matbutiken varje vecka och om alla bara ansträngde sig lite skulle köerna bli lite kortare, stämningen lite bättre och alla mycket gladare. "En trevlig kund kan man leva på hela dagen", säger butiksarbetaren Erika Svedenström.

För att vara en god kund i matbutiken behövs inte mycket enligt Erika Svedenström, 32 år och försäljningschef för kassa och kundtjänst på ICA Lindhagen i Stockholm. 

– Det räcker med att säga hej, eller önska trevlig helg. Det är de små sakerna som gör skillnad, säger hon. 

Erika har jobbat inom livsmedelsbranschen i över 15 år och har varit med om det mesta. Hon berättar att de allra flesta kunder är väldigt snälla men att det tyvärr är de otrevliga som sätter sig på minnet. När kassakön går lite för långsamt är det lätt att nya butiksarbetare som är ovana tar åt sig av en irriterad kommentar, men det är viktigt att inte ta något personligt tycker Erika. 

►LÄS MER: Vett och etikett – så ska du inte bete dig på blocket

– När det är fredag och långa köer är det vanligt att folk suckar i kön. Men det är inte förrän de kommer fram till kassan och ska betala som de börjar leta efter plånboken. Det är oftast sådant som får kön att gå långsamt. 

En vanlig företeelse är att kunder kommer in fem minuter innan stängning och ska storhandla i sista minuten. Att planera sina inköp för att slippa stressa är något som uppskattas och som dessutom både gynnar kunden och personalen. 

Mobilen är något som ofta kommer emellan när kunderna ska betala. 

– Det är upp till var och en om man vill prata i telefon medan man handlar. Men det är ju trevligare för oss som jobbar om man inte gör det. Det blir lätt missförstånd när någon pratar i telefon, men det kan ju undvikas då. 

►LÄS MER: Matbutiken flyttade vindruvorna till städhyllan: "Ett statement"

Att stressa igenom en matbutik har väl de flesta erfarenhet av, de flesta kanske till och med skulle erkänna att en vara som från början var tänkt att inhandlas istället ställts tillbaka på en hylla som inte är dess rätta plats. 

– Lämna dem i kassan istället så hjälper vi självklart till. Men det är inte bra att bara ställa dem ute i butiken, speciellt kylvaror som hamnar på fel plats måste ju slängas då.  

En kund som Erika minns extra väl var en man som kom in i butiken på internationella kvinnodagen. 

– Han delade ut rosor till alla i kassan för att han tyckte vi var bra. Något sådant kan man leva på hela dagen.