Teknik Nyheter Ekonomi Sverige

Vi har läst FB:s, Instas och Snapchats användaravtal – så att du slipper

Det kan vara jobbigt att läsa igenom användaravtal.
Det kan vara jobbigt att läsa igenom användaravtal.

Vad går du egentligen med på när du skapar ett konto på till exempel Google eller Snapchat? Användaravtalen är ofta långa, men Metro har gått igenom dem och vad det egentligen är du skriver under på.

De flesta av oss använder sociala medier och sajter som Google, Facebook, Instagram och Snapchat. Tjänster som för oss är gratis, men som ofta innebär att användaren skriver under långa användaravtal som den sällan läser.

Enligt den brittiska konsumentorganisationen Fairer Finance är vissa avtal så långa som 30 000 ord, en halv roman. I en undersökning som organisationen gjort visar att 73 procent av de tillfrågade att de inte läser hela användaravtalen när de till exempel registrerar sig på en webbsida. Bara 17 procent av de som läser dem säger att de förstår dem.

► LÄS MER:  6 kontroversiella sätt Facebook använt din personliga information på

Men att du inte läser eller förstår avtalen innebär inte att de är giltiga. Därför är det extra viktigt att faktiskt försöka läsa vad det är du godkänner när du skapar ett konto på till exempel Instagram.

– Godkänner du utan att läsa är de fortfarande juridiska, det kan inte näringsidkaren straffas för, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket.

Anna Lindströms tips är att alltid försöka läsa villkoren, även om det kan vara svåra. Men enligt henne gör många företag för lite för att göra sina villkor lättbegripliga.

– Vi skulle gärna se att näringsidkare lyfter fram de viktigaste delarna av villkoren på en försättssida, även om du fortfarand skyldig att ta del av hela villkoren.

► LÄS MER:  Så tar du reda på vad Facebook tror sig veta om dig

 Metro har gått igenom avtalet på flera av världens största sajter. Nedan kan du läsa om de viktigaste sakerna som står i villkoren.

Snapchat
 

  • För att få använda Snapchat måste du vara minst 13 år gammal. Du ska också ha rätt att ingå bindande kontrakt.
  • Du ger Snapchat att använda allt du producerar på Snapchat, med begränsningen att det bara används för att utveckla deras tjänster.
  • Använder du dig av tjänster som Snapchat Live och Snapchat local får Snapchat och företagets affärspartners använda sig av ditt namn, din röst och din likhet hur de vill offentligt, så länge det kommer från din Snapchatanvändning. Du har inte rätt till ersättning.
  • Du får bara skaffa ett konto. Du får inte skapa ett nytt konto om Snapchat tagit bort det om de inte gett skriftligt tillstånd.
  • Snapchat har rätt att veta de uppgifter du ger appen när du skapar ett konto, se det du gör på Snapchat, hur länge du kollar på en story och annons, Vilka filter du använder, vad du söker efter, vilka du kontaktar och hur, ditt mobilnummer och dina telefonkontakter.

Google

  • Google sparar dina sökningar, var du befunnit dig och annan personlig information för en odefinierad tid men delar inte "känsliga personuppgifter" som etnisk tillhörighet, religion, sexuell läggning eller hälsotillstånd utan ditt tillstånd. Google kan däremot dela sammanställd information som inte identifierar dig personligen med sina affärspartner.
  • Du behåller upphovsrätten på saker du för över via Googles tjänster men Google har rätt att använda innehåll du lägger upp utan att du får ersättning.
  • Google får visa ditt orofilnamn, ditt profilfoto och vad du gör på Google eller med ditt Googlekonto i sina våra Tjänster, inklusive i annonser och i andra kommersiella sammanhang. Du kan dock begränsa hur mycket Google får göra det. 
  • Här kan du se nästan allt Google vet om dig


► LÄS MER:  Det här ska du aldrig dela på Facebook

Facebook

  • Du behåller upphovsrätten för allt innehåll du postar på Facebook men Facebook har rätt att använda innehåll du lägger upp utan att du får ersättning.
  • Den licensen upphör när du avslutar ditt Facebookkonto, så länge du inte delat materialet med andra som fortfarande har Facebook. Det är dock svårt, eftersom Facebook bygger på social interaktion.
  • Facebook samlar in information om vad du gör på andra webbsidor som använder till exempel Facebooks ”gilla”-knapp.
  • Facebook kan dela sammanställd information som inte identifierar dig personligen med sina affärspartner.
  • Du lovar att inte spamma, samla in andras uppgifter med hjälp av botar, hålla på med pyramidspel, ladda upp virus, stjäla någons inloggningsuppgifter, trakassera människor, lägga upp våld och porr eller använda Facebook på ett sätt som kan göra att Facebook kraschar eller slutar fungera som det ska.
  • Du får inte längre använda Facebook utan att använda ditt "riktiga" namn, det vill säga det namn du är folkbokförd som.
  • Du måste vara 13 år för att använda Facebook.

Instagram

  • Instagram samlar in information om dina bilder och annan personlig information, Instagram får dela informationen med andra företag inom Facebook-koncernen, men även med annonspartners.
  • Du behåller upphovsrätten för allt innehåll du postar på Instagram men Instagram har rätt att använda innehåll du lägger upp utan att du får ersättning.
  • Du måste vara 13 år för att använda Instagram.
  • Du lovar att inte spamma, samla in andras uppgifter med hjälp av botar, hålla på med pyramidspel, ladda upp virus, stjäla någons inloggningsuppgifter, trakassera människor, lägga upp våld och porr eller använda Instagram på ett sätt som kan göra att Instagram kraschar eller slutar fungera som det ska.

Twitter

  • Du behåller upphovsrätten för allt innehåll du postar på Twitter men Twitter har rätt att använda innehåll du lägger upp utan att du får ersättning.
  • Den licensen upphör när du tagit bort kontot, Twitter tar dock bort kontot först efter 30 dagar.
  • Twitter samlar in information om vad du gör på tjänsten samt samlar in data från webbplatser du besöker om webbplatsen har en Twitterknapp. Men de tar bort informationen efter tio dagar och du kan också stänga av funktionen helt.

Youtube

  • Du behåller upphovsrätten för allt innehåll du postar på  Youtube men Youtube har rätt att använda innehåll du lägger upp utan att du får ersättning.
  • Bäddar du in en Youtubespelare på din webbplats eller liknande får du inte förändra spelaren, till exempel blockera knappen som länkar tillbaka till Youtube. 
  • Du får inte lägga upp innehåll som är olagligt i landet du befinner dig i.
  • Du får inte lägga upp material du inte äger upphovsrätten till.


► LÄS MER:  Har du fått en skum vänförfrågan på Facebook? Det kan handla om det här