Kolumner

Vi kan möta klimathotet på ett konstruktivt och spännande sätt

Det är möjligt att bemöta klimathotet på ett konstruktivt och spännande sätt, skriver Anders Varger.
Det är möjligt att bemöta klimathotet på ett konstruktivt och spännande sätt, skriver Anders Varger.

Bostadsbristen skulle kunna vara en möjlighet att bemöta klimathotet. Istället för att förtäta staden, kan det byggas en ny klimatsmart stad några tiotals mil från Stockholm, Göteborg och Malmö. Den nya staden kan vara förbunden med våra större städer med ultrasnabba tåg, skriver Anders Varger.

Enligt Boverket behövs 700.000 nya bostäder i Sverige fram till 2025. Men bostadsbristen skulle kunna vara en möjlighet att bemöta klimathotet. Istället för att förtäta staden, kan det byggas en ny klimatsmart stad några tiotals mil från Stockholm, Göteborg och Malmö. Den nya staden kan vara förbunden med våra större städer med ultrasnabba tåg, så kallade vactrains. En resa på 30-40 mil skulle ta mindre än en halvtimme.

Vactrains teknik finns redan och för närvarande ligger ett förslag att bygga en sådan snabbförbindelse mellan Sverige och Finland. Huvudargumentet mot vactrains är att kostnaden skulle vara högre än nuvarande bedömningar. Men kostnaden för vactrains har hittills inte ställts i relation till intäkterna som kan skapas genom att bygga en ny stad. För den fortsatt skeptiske finns annars de redan testade japanska maglevtågen, som nyligen slog världsrekord med en topphastighet över 600 km/h, och som beräknas kunna ha en marschhastighet över 450 km/h.

►LÄS MER: Så påverkas miljön av din shoppingrunda

Utsläppen av växthusgaser brukar delas in i fyra områden: transporter, mat, boende och shopping. De flesta produkter som idag färdas via flygplan, tåg, skepp eller lastbil, skulle kunna färdas per vactrain istället. Det skulle innebära att klimatneutrala transporter även minskar utsläppen inom områdena mat och shopping.

Jag tänker mig att den klimatsmarta staden kan vara självförsörjande på energi. Kanske driver staden ett eget solkraftverk i Algeriet och leder elen till Sverige genom högisolerade kablar. Trots ett avstånd på 350 mil, skulle energiförlusten vara liten. Samtidigt skulle man även passa på att dra kabel för att täcka elbehovet hos några andra svenska städer.

I en sådan klimatsmart stad bör förpackningar och produkter återanvändas. Det finns redan livsmedelsaffärer dit kunden tar med egna förpackningar för återfyllning. Återanvändning bör ske även av textilier, elektronik och husgeråd. Färdiganvända kläder skulle kunna lämnas mot pant till klädaffären, och smartphonen uppgraderas istället för att hamna i en byrålåda.

►LÄS MER: Här är den miljövänligaste kommunen

Tunga infrastrukturella kostnader brukar ta decennier av politiskt kvarnmalande innan det går att se ett färdigt resultat. Men att bygga en helt ny stad på mark som är billig i anskaffning skulle ge stora vinster. Därför bör det vara möjligt att snabba upp beslutsprocessen.

Inom ett decennium kan det finnas tiotals eller kanske hundratals liknande klimatsmarta städer runtom i världen. De kan bindas samman i ett internationellt vactrainnätverk. Vad sägs om att kunna åka bekvämt och klimatneutralt från Sverige till Spanien på under en timme, eller till USA eller Kina på några få timmar?

Det är möjligt att bemöta klimathotet på ett konstruktivt och spännande sätt. Och det är en enorm ekonomisk möjlighet för Sverige.

Anders Varger, grundare av hubville.org. Twitter: @hubvillecity.