Nöje

Vilks rondellhund åter i hetluften

Hör konstnären Lars Vilks kontroversiella teckning "Profeten Muhammed som rondellhund" hemma på Moderna museet? ARKIVBILD.
Hör konstnären Lars Vilks kontroversiella teckning "Profeten Muhammed som rondellhund" hemma på Moderna museet? ARKIVBILD.

Teckningen "Profeten Muhammed som rondellhund" hör hemma på Moderna museet, menade upphovsmannen Lars Vilks i en intervju med Dagens Nyheter.

I ett svar i samma tidning avböjer museets chef Daniel Birnbaum erbjudandet med hänvisning till konstverkets natur. Han menar att teckningen ingår i ett verk som utgörs av "relationen mellan människor, institutioner och media snarare än enskilda bilder eller objekt" och att teckningen, som dessutom finns digitalt överallt, inte behöver mer exponering.

Nu har även Expressens Nils Forsberg gett sig in i debatten, genom att hävda att Birnbaums beslut är fel. Forsberg skriver bland annat att rondellhundsprojektet "uppfyller alla krav på ett lyckat samtidskonstverk", men att det skett bortom konstvärldens kontroll och blivit "fel sorts verklighet", varför museet inte vill ha det i sina samlingar.

"Det kommer de nog att ångra en dag. Inte främst för att det är en dålig strategi att försöka tiga ihjäl sådant man tycker är obehagligt, utan för att rondellhundsprojektet är en del av konsthistorien", skriver han.