Nöje Nyheter

Vill ena Libanon med sin gatukonst

Yazan Halwanis väggmålning som föreställer den libanesiska sångerskan Sabah drar blickarna till sig i Hamra i Beirut.
Yazan Halwanis väggmålning som föreställer den libanesiska sångerskan Sabah drar blickarna till sig i Hamra i Beirut.

Libanon är ett land ärrat av inbördeskrig och djupa interna motsättningar. Det har fått Yazan Halwani att vilja skapa en gemensam libanesisk kultur med sina väggmålningar. – Jag försöker få bort den sekteristiska identiteten från gatorna, säger han.

Det har gått ett par månader sedan lokalval hölls i Beirut men de offentliga ytorna i huvudstaden är fortfarande tapetserade med bilder på förhoppningsfulla politiker. Men i stadsdelen Hamra får de konkurrens av en gigantisk målning av den libanesiska sångerskan Sabah som blickar ner på den vältrafikerade huvudgatan.

– De politiska partierna tar över olika delar av staden med sin propaganda. Jag vill sudda ut de sekteristiska landmärkena och istället skapa en gemensam libanesisk kultur, säger 23-åriga Yazan Halwani till TT på ett kafé i samma byggnad som pryds av Sabahs ansikte.

Gemensam kultur

Inbördeskriget tog slut ett par år innan Halwani föddes men de sekteristiska motsättningar som fick striderna att bryta ut är fortfarande närvarande i det libanesiska samhället. Men om politikerna har allt att vinna på att underblåsa motsättningarna försöker Halwani att motverka sekterismen genom att hitta något som enar libaneserna – en gemensam kulturell identitet.

– Vi har många framstående libanesiska konstnärer, författare och musiker, men folk har oftast ingen koll. Jag brukar fråga mig själv om konst och kultur har en enande kraft, och teoretiskt sett borde det vara möjligt. Jag tror verkligen att det går att föra vårt land framåt.

I sin gatukonst blandar Halwani porträttmålningar med traditionell arabisk kalligrafi. Han har bland annat avbildat den ikoniska sångerskan Fairouz, den mördade journalisten Samir Kassir och poeten Khalil Gibran.

Beiruts Banksy?

En del människor har kallat honom för Beiruts egen Banksy. Men trots att Yazan Halwani tycker att den samhällskritiske brittiske graffitimålaren gjort mycket bra saker för graffitikulturen ser han också många skillnader. Halwani är trött på den vandalism som han anser att inbördeskriget och landets politiker står för och numera frågar han alltid de boende i området om lov innan han gör en målning.

– Jag vill inte tvinga på staden någonting utan jag försöker ge en röst till de libaneser som inte har någon. Banksy är mer central i sin konst, han utgår från sig själv och för fram vad han själv vill säga. Och han gör det var han vill.

Yazan Halwani tycker inte heller att västvärlden ska försöka tolka utvecklingen i Libanon genom sina egna måttstockar.

– Jag är inte Beiruts Banksy, precis som Sabah inte är Libanons Marilyn Monroe utan Libanons Sabah. Jag vill uppmana väst att titta på det vi faktiskt gör utan att se det genom sina egna glasögon. Annars går man miste om mycket av det som är unikt här.

Kraftfull kommunikation

De stora målningarna som Yazan Halwani gjort i flera delar av den libanesiska huvudstaden ses av tusentals människor varje dag. Det är ett mäktigt kommunikationsmedel – långt bortom nyhetssändningar och propagandakanaler.

– Jag skulle inte kunna säga det jag säger till dig nu på nationell tv. De flesta tv-stationer ägs av politiska partier, det skulle inte gå. Men det är överraskande lätt att säga det på en offentlig vägg.

Trots att Halwani med sina målningar motsätter sig den sekteristiska identitet som präglar Libanon vill han inte kalla sig en politisk konstnär.

– Mina målningar är inte uttryckligen politiska. Samtidigt är det kanske en politisk handling att måla med syftet att skapa en nationell identitet som inte bygger på sekterism. Jag vill visa Libanons riktiga ansikten, och de är långt från politikernas korrupta anleten.

Privat/TT
I Beirutstadsdelen Hamra har Yazan Halwani målat den hemlöse mannen Ali som frös ihjäl en vinter. "Jag ville hålla hans minne vid liv och påminna människor om att det går att hjälpa hemlösa närsomhelst. Här i Libanon glömmer folk så snabbt" säger han.
Yazan Halwani/TT
På en vägg i Beirutområdet Gemmayzeh har Yazan Halwani målat den kända libanesiska sångerskan Fairuz.
Privat/TT
Yazan Halwanis väggmålning som föreställer den libanesiska sångerskan Sabah drar blickarna till sig i Hamra i Beirut.
Privat/TT
Den libanesiska gatukonstnären Yazan Halwani.
Privat/TT
Yazan Halwanis väggmålning som föreställer den libanesiska sångerskan Sabah drar blickarna till sig i Hamra i Beirut.