Teknik Länktips

Virala klippet som avslöjar sanningen om poänglöst könade produkter

Skärmdump: Youtube
Virala klippet som avslöjar sanningen om poänglöst könade produkter

Kirsten Drysdale och Zoe Norton Lodge från The Checkout.

Blått är för pojkar, rosa för flickor. Det lär vi oss redan på dagis. Men det här med tjej- och killprodukter försvinner knappast när vi blir vuxna – snarare tvärtom, i takt med att marknadsavdelningar världen över insett vilka stora summor det finns att tjäna på könsriktad reklam, som klippet nedan visar.

Om du någonsin undrat varför vi helt plötsligt drunknar i en flod av bläckpennor för pyttesmå kvinnohänder, yogurt för män, rosablommiga laptops och andra poänglöst könskodade produkter, så kommer svaret här:

Ett klipp från australiensiska tv-serien The Checkout förklarar både pedagogiskt och humoristiskt varför vi alla blir grundlurade – varje gång vi går och handlar.

”Om du inte behöver ett schampo för att komma ihåg att du är man så kan du spara en förmögenhet!”