Nyheter Viralgranskaren

Viralgranskarens varningslista

Det här är Viralgranskarens lista över sajter som skriver fejkade eller satiriska artiklar, men som emellanåt får spridning som vore de på riktigt.

 

Metro

Viralgranskaren är ett initiativ från Metro som sedan 2014 granskat påståenden som sprids på sociala medier för att reda ut om dessa är falska eller sanna.

Detta är Viralgranskarens varningslista där vi varnar för webbplatser som sprider eller tidigare spridit falska uppgifter, med motiveringar till varför just dessa sajter finns på listan.

Har du hittat en ny fejk- eller satirsajt som verkar tas på allvar? Tipsa oss med formuläret längst ned.

Om du undrar över en sajt kan du söka i listan – använd cmd+F på Mac och ctrl+F på PC. I de fallen där vi har uppmärksammat sajterna med egna artiklar finns dessa inlänkade.

– Viralking
http://viralking.se/
Svensk viralsajt som drivs anonymt. Har spridit ett flertal falska påståenden, här är ett par:

LÄS MER: ”Debattörens” text om invandrare som dejtar svenska män är satir
LÄS MER: Inga belägg för att IS-svenskarna i viral video är på väg till Sverige
LÄS MER: Nej, mynt i låset är inte ”biltjuvarnas nya trick”
LÄS MER: Nej, du kan inte se om en frukt är genmodifierad genom den här koden

– Nyheterna Sverige
http://nyheternasverige.se/
Svensk satirsajt. Skrev bland annat storyn om en man som skulle ha försökt ha sex med ett getingbo och dog, som togs på allvar och även spreds utanför Sverige.

LÄS MER: Metro: ”Nyhet” om man som hade sex med getingbo gör succé 

– Storkens nyheter
http://www.storkensnyheter.se/
Satirsajt som drivs av Storken, som även ligger bakom flera andra satir- och fejksajter, däribland Vindögat, The Stately harold, The Portly gazelle och Den fria karolinen. Längst ned på sidan står det att ”allt på denna sida är satir”.

LÄS MER: Här är Storken – Jakob, 20, lurade hela Sverige
LÄS MER: Nej, Gudrun Schyman vill inte förbjuda skägg
LÄS MER: Nej, Kalle Anka kommer inte sluta sändas på julafton
LÄS MER: Nej, skolan gav inte kvarsittning till elev med svenska flaggan på mobilen

– Vindögat
http://vindoegat.se/
(Tidigare: http://vindoga.wix.com/vindogat )
Klickfiskesajt byggd på en ”Gör din egen hemsida”-tjänst, som provocerar med hårdvinklade texter i ämnen som många har heta känslor kring.

LÄS MER: Nej, inget storbråk mellan flyktingar och tiggare i Malmö
LÄS MER: 
Nej, ”feministens” arga text om Morran och Tobias är inte på riktigt
LÄS MER: ”Debattörens” text om invandrare som dejtar svenska män är satir

– The Portly gazelle
http://www.theportlygazelle.com/
En för hösten 2015 nystartad sajt från samme person som driver Storkens nyheter. ”All stories on this site are satire and the opinions expressed do not belong to any real people.”

LÄS MER: Här är Storken – Jakob, 20, lurade hela Sverige

– Den fria karolinen
http://www.denfriakarolinen.se/
En för hösten 2015 nystartad sajt från samme person som driver Storkens nyheter. Ännu utan satirmärkning, men enligt grundaren själv en parodi på sajter som kallar sig själva ”alternativa”.

LÄS MER: Här är Storken – Jakob, 20, lurade hela Sverige

– The Statey harold (finns inte längre)
http://www.thestatelyharold.com/
Storkens engelska sajt. ”The Stately Harold is a satirical website. None of the stories have a grain of truth to them and the opinions do not belong to real people.”

– Riktigt sjukt (finns inte längre)
http://riktigtsjukt.se/
Sprider falska artiklar, bland annat Storkens artikel om att en 9-åring fått kvarsittning för att hon hade svenska flaggan som mobilskal.

– Inzoomat
http://inzoomat.se/
En sajt som dök upp i januari 2016 med fejkartiklar. Ingen satirmärkning, men tydligt satiriskt innehåll, fejkade skribenter och snodda bilder.

LÄS MER: Nej, Kent Ekeroth vill inte förbjuda pepparsalami


– World News Daily Report
http://worldnewsdailyreport.com/
Satirsajt inriktad på nyheter och politik. Skriver själva såhär på sin sajt: Alla nyhetsartiklar som finns på worldnewsdailyreport.com är fiktion.

LÄS MER: Viralgranskaren: Nej SVD, hunnen Attilas grav har inte hittats

– The Daily Currant
http://www.dailycurrant.com/
Engelskspråkig satirsajt som besvarar frågan om deras nyheter är på riktigt så här: ”Nej. Våra historier är helt uppdiktade.”

LÄS MER: Metro: Beatrice Ask hånas i sociala medier

– NewsThump
http://newsthump.com/
Brittisk satir- och humorsida. Skriver själva att de är en sida som gör ”UK Spoof News and Satire”.

LÄS MER: Nej, BBC:s väderpresentatör sa inte att det är ”cold as fuck”

– Mogul.ws
http://mogul.ws/
Sajten Mogul hette tidigare News-Hound.org, och har publicerat ett flertal falska historier utan att markera dem som satir eller påhitt.

LÄS MER: Viralgranskaren: Nej, kvinna strandad på öde ö hittades inte på Google 

– Khabiristan Today

http://www.pakistantoday.com.pk/author/khabaristantoday/
Satiravdelningen på den engelsktalande pakistanska tidningen Pakistan Today. Markerad som satir, men har trots det fått sina artiklar tagna på allvar.

LÄS MER: Viralgranskaren: Så används satirartiklar och oklara bilder som politisk propaganda


– Hänt i Sverige 

http://hantisverige.wordpress.com/
En blogg som uteslutande publicerar homofoba, sexistiska och rasistiska texter, inte sällan med faktapåståenden om namngivna personer eller händelser som är helt påhittade. Utger sig inte för att vara satirisk.

LÄS MER: Viralgranskaren: Kampsportskändis utnyttjas i rasistisk ”satir”


– Daily Buzz Live 

http://dailybuzzlive.com/
Långt ner på sin about-sida skriver Daily Buzz Live att de är “a news and political satire web publication with news articles”. Men deras namn är identiskt likt ett amerikanskt morgonprogram, varför artiklar ifrån Daily Buzz Live inte sällan delas på allvar.

LÄS MER: Viralgranskaren: Nej, McDonalds fyller inte ut sina burgare med mask


– Huzlers

http://www.huzlers.com/
Amerikansk ”nyhets”-sajt, som i sin egen beskrivning påstår sig ”kombinera äkta, chockerande nyheter med satirartiklar för att hålla besökarna på tårna.”

LÄS MER: Viralgranskaren: Nej, Jeremy Meeks har inte dödats av sin fru


– Speisa.com
http://speisa.com/
Konspiratorisk blogg, som med rubriker som ”A former CIA Agent on his deathbed reveals what he knows about UFO’s and aliens” och ”Could the Bilderberg Group be behind the Ebola outbreak?” sätter en sensationalistisk ton.

LÄS MER: Nej, Sverige kommer inte vara ett U-land år 2030


– National Report

http://nationalreport.net/
En nyhetssida som enligt RealOrSatire.com är rakt igenom fejkad, även om det inte utmärks någonstans. När detta skrivs har de bland annat rubriken “Geneticists Prove Existence Of God” på förstasidan.

LÄS MER: Nej, The Big Lebowski 2 är inte på gång


– Call the cops
http://www.callthecops.net/
Satirsajt som brukar “spara” stavfel och grammatikfel för att förstärka känslan av att det inte är sant. Skriver om polis och rättsväsendet i USA.
– Carbolic smoke ball
http://carbolicsmoke.com/
“Stolta publicister av fejkade nyheter” är sajtens slogan.


– Svenskbladet

http://www.svenskbladet.se
En svensk humorsida med fejkade nyheter och enligt egen utsago dåligt photoshoppade bilder.
– The Onion
http://www.theonion.com/
Sajten drivs av en amerikansk parodi-nyhetsorganisation och är en av de största fejknyhetssidorna i världen. Driver också Clickhole.com, en parodi på Buzzfeed.
– Grönköpings Veckoblad
http://www.gronkoping.nu/
En skämttidning om den fiktiva svenska staden Grönköping. Enligt Nationalencyklopedin är Grönköpings Veckoblad känt för att vända kappan efter vinden och alltid hålla med makten.
– Media Mass
http://en.mediamass.net/
En satirblogg som hämtar artiklar från skvallertidningar och skriver om dem så att de handlar om andra personer. Så här skriver de själva: “The ‘People’ section is a humorous parody of Gossip magazines, all stories are obviously not true.”
– Lightly Braised Turnip
http://www.lightlybraisedturnip.com/
Fejknyhetstidning. Skriver själva så här om sitt publicistiska mål: ” Never be satisfied with merely printing news but also create news where needed”.
– The Spoof
http://www.thespoof.com/
Om inte namnet är varning nog så finns en disclaimer på sajten som förty dligar: ”All items on this website are fictitious.”
– Borowitz Report
http://www.newyorker.com/online/blogs/borowitzreport
Andy Borowitz är en amerikansk komiker som driver en mycket populär blogg på kulturmagasinet New Yorkers webbsida. Borowitz kallas “America’s satire king” och det som står i bloggen är just satir.
– Fejkartikelgeneratorn Mediafetcher
http://mediafetcher.com/
På Mediafetcher kan besökaren skriva in vilket namn som helst, och sedan snabbt framställa vad som ser ut som en nyhetsartikel om att den personen varit med i en olycka. Har utlöst flera virala rykten.


– The Daily Mash

http://www.thedailymash.co.uk/
I sin about-text skriver sidan att deras artiklar “is all made-up and is not intended, in any way whatsoever, to be taken as factual”.
– Mr. Conservative
http://www.mrconservative.com/
Enligt sajten RealOrSatire.com har Mr. Conservative flera gånger använt andra fejksajter, som till exempel National Report, som källa. Sajtens skribenter är alltså i bästa fall väldigt oförsiktiga med sina källor – hur som helst är sajten inte pålitlig.
– News Biscuit
http://www.newsbiscuit.com/
En uttalat satirisk sajt som också tar in texter skrivna av läsarna själva.


– Sundsvallsbladet

http://www.sundsvallsbladet.se/
Satirisk svensk dagstidning. Skriver om sin chefredaktör att han ”tyvärr gått bort”, och om sin ansvarige utgivare: ”Nej, han är pappaledig”.


– Waterford Whispers News
http://waterfordwhispersnews.com/
Satirsajt som bland annat publicerat ”nyheten” att Nordkorea säger sig ha landat en man på solen. Skriver i en disclaimer att man är en ”fabricerad satirisk tidning och humorsida”, som inte är till för läsare under 18 års ålder.
– Rokokoposten
http://rokokoposten.dk
Dansk satirisk nyhetssajt. Skriver i en ruta till höger om huvudflödet att deras ”nyheder er fiktive”.
– Värmamo Nuheter
https://twitter.com/VarnamoNuheter
Satiriskt Twitter-konto som på grund av sin likhet med den verkliga tidningen Värnamo Nyheter, och att många på Twitter inte tittar närmare på källan innan de retweetar, ibland nått långt med sina fejknyheter. 

– Helt Normalt
https://heltnormalt.no
En undersajt till norska dagstidningen VG som bland annat publicerar humoristiska serier och satirartiklar.
LÄS MER: Skavlan ”fick sparken” – nu hamnar dagstidningens humorsajt på vår varningslista

– Viralshoot
http://www.viralshoot.se/
En viralsajt som har fejkade artiklar.

LÄS MER: Nej, en svensk viralsajt har inte intervjuat ”ISIS-krigare”

LÄS MER: Nej, Mcdonald’s serverar inte människokött

– Nord Presse
http://nordpresse.be/
Belgisk ”nyhetsbyrå” med låtsasartiklar. Det framgår inte någonstans på sidan att artiklarna är fiktiva. Har bland annat påstått att ryska forskare hittat metod för att ”integrera” mörkhyade genom att ta bort det mörka hudlagret.

LÄS MER: Nej, ryska forskare har inte kommit på ett sätt att göra mörk hy ljus

– Amplifying Glass.
http://www.amplifyingglass.com/
Amerikansk webbsida med fejkade nyheter. Skriver följande på sin ”om”-sida: ”Har du kommit hit för riktiga nyheter har du kommit fel”.

–  Avant News
http://www.avantnews.com/
En amerikansk låtsasnyhetssida. Längst ner på sidan står det: ” Avant News innehåller satir och annat fiktionellt material”.

Jämställdhetsfeministerns blogg
https://jamstalldhetsfeministern.wordpress.com
Svensk satirisk blogg där författaren låtsas vara en rabiat ”feminist” och lägger ut påståenden från feministiska aktivister med syfte att göra narr av dem.

– Koling.nu
http://www.koling.nu/
https://www.facebook.com/koling.nu/
Sprider bilder med påhittade citat via en bildblogg och i sociala medier. Skriver själva att de ägnar sig åt satir. Sajten är kopplad till högerextrema Nordisk ungdom. Sajten är registrerad av en av Nordisk ungdoms grundare och kontaktmejladressen leder till en annan av grundarna.

– Mysigast.se
http://mysigast.se/
Anonym viralsajt som spridit felaktigheter vid ett flertal tillfällen.

LÄS MER: Nej, Pringles är inte ”extremt skadliga”
LÄS MER: Inga belägg för påståenden om dödlig potatis-gas

– Mumsigast.se
http://mumsigast.se
Drivs av samma personer som Mysigast.se.

LÄS MER: Nej, sojamjölk skadar inte din hälsa allvarligt

– Gillat24.se
http://gillat24.se
Svensk viralsajt som drivs anonymt. Publicerar samma falska påståenden som sajten Mysigast.se.

LÄS MER: Nej, sojamjölk skadar inte din hälsa allvarligt
LÄS MER: Inga belägg för påståenden om dödlig potatis-gas

– abcnews.com.co
http://abcnews.com.co/

Har flera gånger ertappats med att publicera falska nyhetsartiklar, bland annat om att en demonstrant skulle ha erkänt att hen demonstrerat mot Donald Trump för betalning. Personen som driver sajten har för Washington post själv medgett att det rör sig om falska artiklar.

Webbsajtens adress, abcnews.com.co, påminner om amerikanska ABC News riktiga webbsajt men har egentligen suffixet ”.co”. Sajter som avslutas med .com.co bör du i allmänhet vara försiktig för.

– nbcnews.com.co
http://nbcnews.com.co/

Drivs av samma person som abcnews.com.co och publicerar falska nyheter.
– beforeitsnews.com
http://beforeitsnews.com/

Låter vem som helst publicera artiklar och har blivit ett tillhåll för framför allt lösryckta konspirationsteorier. Har bland annat påstått att Barack Obama är en ”fiktionell entitet” skapad specifikt för presidentvalet 2008.


– enduringvision.com
http://www.enduringvision.com/

Satirsajt, någonting som står tydligt redan i sajtens slogan som lyder ”Bringing the world satire and love since 1927”.

Få senaste nytt i din mobil – ladda ner Metros nyhetsapp
för Iphone här
för Android här