Ha väteperoxid i ett provrör. Häll i lite diskmedel. Och avsluta med kaliumjodid. Plötsligt får du en skumorm. Och för eleverna i Sommarforskarskolan på Chalmers en lektion i hur en katalysator fungerar.

– Det var fint. Det är lite roligt att man kan blanda lite olika grejer också händer lite oväntade saker, säger Rebecka Greberg, 17, som går Naturprogrammet på Sigrid Rudebecks gymnasium.

Hon är en av de runt 80 elever från högstadiet och gymnasiet som går den två veckor långa kursen, som startade i måndags. De delas in enligt årskurser och med olika kursplaner. Medan gymnasieeleverna ägnar sig åt skumormar gör sjundeklassarna studsbollar.

Kursen arrangeras av en ideell förening med samma namn, som i sin tur startats av Astra Zenica. Handledare är sju högskole- och universitetsstudenter inom naturvetenskapliga ämnen. Johannes Borgqvist ska börja fjärde året på bioteknik på Chalmers, och har hand om gymnasiegruppen.

– De får en inblick i universitetsstudier, och blir förhoppningsvis inspirerade till att fortsätta läsa inom naturvetenskap, säger han om kursen.