I måndags kunde Metro berätta att patienter är skyldiga Västra Götalandsregionen 107 miljoner kronor i obetalda patientavgifter, i samband med att de antingen besökt vårdcentral eller vårdats på sjukhus.

Patienternas skulder sänds vidare till inkassoföretag.

Jerry Basemoine är en av de upprörda läsare som har hört av sig till Metro efter artikeln. Han tycker att onödigt många patienters räkningar hamnar hos inkassoföretag.

– Jag ringde upp fakturaenheten i regionen och frågade om jag fick dela upp räkningen. Men de var otrevliga och sa att det inte gick. Man blir inte vänligt bemött. Om de hade varit villiga att dela upp räkningarna så hade de kanske fått in mer pengar, säger Jerry Basemoine.

Han vårdades på Sahlgrenska i tre månader efter en blodpropp i huvudet. Väl hemma igen fick han räkningen – 4 000 kronor.

– Det hostar man inte upp så lätt. Därför ville jag ha den uppdelad, men det gick inte.

Räkningen gick vidare till inkasso. Där kunde Jerry få till en avbetalningsplan och skulden är nu betald.

Trots Jerry Basemoines erfarenhet av sjukvårdens fakturavdelning tycker inte Anders Kindberg, sektionschef på Västra Götalands avdelning för patientfakturor, att man är hårda.

– Vi gör en bedömning. Vi är flexibla, till viss mån. Det kan ju finnas speciella skäl till att man vill dela upp en betalning, säger han.

Någon nedre gräns för när det ska gå att dela upp räkningen finns inte.

– Nej, vi har ingen exakt summa. Patienten får inkomma med skäl till varför den vill dela upp räkningen, säger Anders Kindberg.