Siffran kommer från riskkapitalbolaget Kleiner Perkins årliga sammanställning av internettrender.

Men Henric Ehrenblad, grundare och vice vd för det svenska företaget Widespace, som förmedlar annonser i över tusen olika appar och mobilsajter, tror att det kan handla om så många som 300 gånger per dag för unga personer.

– De indikationer vi har, utan att kunna bryta ner siffror för Sverige riktig ännu, är att vi har ett ännu högre beteende, säger han.

En förklaring kan vara att vi har högre smartphone-täthet och bättre internet än många länder.

– Och går man ner i åldrarna märker vi att det är betydligt högre där. Jag skulle gissa att det ligger runt 300 gånger om dagen.

Företaget arbetar just nu med en rapport över det svenska mobilanvändandet, som kommer att presenteras i början av nästa år. Men redan nu har man en bra bild av hur telefontittningar i snitt används:

– Till exempel textar man 20 gånger om dagen, man ringer 20 gånger om dagen, kollar klockan 18 gånger om dagen och lyssnar på musik 13 gånger och så vidare.

Mest kollar vi mobilen på söndagar.

– Den dagen ser vi en 20-procentig ökning mot genomsnittet, säger Henric Ehrenblad.

På söndagar går vi också bananas på väderappar – vi kollar dem 70 procent mer än en snittdag. Finans är däremot mest intressant under veckodagarna, enligt företagets statistik.