Just nu finns planer på tre linbanor på hög höjd som ska koppla ihop Göteborg över älven och spara resenärerna massor av tid, rapporterar Göteborgs-Posten.

Ännu finns inget politiskt beslut, men peppen är stor.

– Vi märker av ett enormt intresse från allmänheten och att frågor om linbanor gör folk väldigt glada, säger Per Bergström Jonsson, linbaneutredare på trafikkontoret i Göteborg, till tidningen.

►LÄS MER: KD-förslag: Bygg en linbana över Riddarfjärden

Trafikkontoret har tagit fram  tre förslag tillsammans med Västra g ötalandsregionen och Västtrafik .

• Lila linjen: F rån Järntorget , över Göta älv till stationerna på Lindholmen , Lundby och Wieselgrensplatsen . S kulle kunna stå klar redan 2019-2021.

– Gondolerna skulle gå över älven med en höjd på 45 meter, samma som Älvsborgsbron. Och färden till Lindholmen skulle ta fyra, fem minuter. Det är tänkt att man ska kunna ta med cyklar ombord, vilket också kan göra det attraktivt för cyklister och rörelsehindrade, säger Per Bergström Jonsson.

►LÄS MER: Älvsjö får tunnelbana - och ny stadsdel

• Gula linjen. Binder ihop spårvagnslinjerna Bergsjölinjen och Angeredslinjen, över älven via Bäckebol till norra Backa. Skulle tidigaste komma att byggas i mitten på 20-talet.

– För att ta sig från Kortedala till norra Backa i morgontrafiken tar det i dag 41 minuter, med linbanan skulle det ta 16 minuter, säger Per Bergström Jonsson, till GP.

• Bruna linjen. Från Svingeln, Gullbergsvass, Ringön över älven till Brunnsbo station. Tidsperspektiv: långt in i framtiden.

►LÄS MER: S: Malmö får spårvagnar