Vi shoppar som tokar – trots sämre tider. Enligt siffror från svensk handel växte konsumtionen med nära tre procent under årets första halvår.

– Det har aldrig funnits så mycket pengar i folks plånböcker, som nu, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel. 

I dag öppnar nästa bidrag i den shoppingstad som Göteborg har blivit – Palladiumhuset. Biografen som nu blir exklusiv modegalleria.

– Fastighetsägaren beslutade att göra det till en uppgraderad modedestination. Man har sökt företag som har en högre tanke kring design, säger Hans Eklund, Niobe Fastighetsutveckling AB, som deltagit i profilerandet.

Enligt honom var det inte helt lätt att signa upp Cos, H&M:s prestigelinje, som nu är de som tar den största butiksytan. När de var kontrakterade trillade de andra kedjorna in.

Men Katharina Brunat, Göteborgsentreprenör inom hållbar utveckling som driver webbsidan Eco Bride, menar att Göteborg i stället borde satsat på en grön, hållbar galleria, nu när man hade chansen.

– Det vi saknar i stan är ett exklusivare varuhus med kvalitetsmärken som ändå har en hållbarhetsprofil, säger Brunat.

Hon förstår valet av butiker i Palladiumhuset, men menar ändå att det hade varit en chans att ta Göteborgsshoppingen vidare till en modernare nivå – och att det finns en stor efterfrågan på grön shopping i prestigesegmentet i Göteborg, ja, i hela Skandinavien. Hon nämner märken som brittiska Karen Cole och amerikanska Stewart+Brown.

– Med tanke på att Göteborg vill vara en hållbarhetsstad vore det roligt om man kunde profilera även utbudet inom handeln.

Men hållbarhetstänket fanns inte med som en variabel när man samlade butiker till konceptet i Palladium, enligt Hans Eklund.

– Vi har utrett olika spår, men det var inte ett.