Det nya avtalet

• Kortare löptid. Kommer att löpa på fem till tio år i stället för 25 år som det nuvarande avtalet gör.

• Släpper en bit. 100 meter av Masthuggskajen, närmast Älvsnabbehållplats Rosenlund, släpper Stena Line.

• Ny tilläggsplats. En fraktfärja som nu lägger till i friham nen kommer att få en ny tilläggsplats, eftersom frihamnen ska utvecklas. Var är ännu oklart.

Som Metro avslöjade i april har Göteborgs stad i år ett gyllene läge att förhandla om avtalet med Stena om Masthuggskajen – och nu har staden tagit chansen. Avtalet är uppsagt och ska omförhandlas. 100 meter kaj som nu tillhör Stena kommer att släppas och det nya avtalet kommer att bli kortare. 

Två nyckelfrågor för Göteborgarna, enligt Johannes Åsberg, i nätverker Yes in my backyard.

– Vi har pressat på för att man ska säga upp avtalet, och sedan har man omförhandlat så att man krymper Stenas avtal. Om man skriver avtal på 5–10 år så blir det jättebra att man krymper stegvis medan man hittar nya sätt att lösa det åt Stena, och samtidigt kommer vi åt kajen, säger han.

Joakim Kenndal, informationschef på Stena Line, säger att han inte är överraskad över att avtalet sägs upp, och menar att rederiet varit villigt att släppa den biten kaj en längre tid. Han ser det däremot inte som ett första steg att lämna kajen.

– Vi har ingen påverkan på var vi ska flytta. Det enda vi har sagt är att vi tycker att vi har bra lägen i dag, både för oss, för hamnen och för staden, säger han. 

Enligt Cecilia Carlsson, kommunikationsansvarig Göteborgs Hamn, kan Stena lämna kajen om 3 till 5 år. Och Mats Arnsmar (S), kommunalråd, menar att det finns förutsättningar för att det ska gå snabbt att börja bygga där.

– I och med att programmet för Norra Masthugget är klart så är det inte de långa tiderna. 3 till 5 år kan man nog säga att tidshorisonten är, säger han.