Berätta om din längtan efter barn, om dina missfall och grusade adoptionsplaner – och vinn en provrörsbefruktning.  Den som lyckas beröra flest personer på Facebook vinner. Ungefär så kan reglerna för den tävling beskrivas, som arrangerats av fertilitetsläkaren Geoffrey Sher, chef för amerikanska The Sher Fertility Clinic. 

De tävlande bidrar med det som vilken dokusåpaproducent går över lik för – äkta – och starka – känslor. För att delta måste paren skicka in en video som övertygar juryn om att just de är mest förtjänta av den åtråvärda IVF-befruktningen – för ett värde av upp till 150 000 svenska kronor. Juryn har sedan valt ut de starkaste filmerna, som lagt ut på Facebook för en slutlig omröstning.  

– Det kändes som att leka Gud, säger en av jurymedlemmarna, Carolyn  Savage. Hon orsakade själv rubriker i amerikansk press härom året, när hon bestämde sig för att fortsätta en IVF-graviditet efter att hon fått veta att kliniken av misstag planterat någon annans embryo i hennes livmoder. 

Sher själv menar att han sysslar med välgörenhet och kallar projektet "en ren feel good-aktion". Samatha Pfeifer, professor i gynekologi vid universitetet i Pennsylvania, väljer andra ord – "en cynisk PR-kupp". 

– Det som gör det så märkligt är att man skapar liv, vilket placerar det i en annan kategori. Men om du ser det som en medicinsk behandling som du måste betala för kan man se det som att ge bort en bil, säger hon.

Tidningen Times Bonnie Rochmans hållning är mer entydig. "Om man kokar ner det blir chansen att få ett barn gratis till en popularitetstävling i sociala medier", skriver hon.