Så blir din vardag roligare

Erik Fernholm, lycko-forskare och föreläsare:

1. Sluta anta att jobbet behöver vara jobbigt. Jobba med styrkor, alltså det man tycker är roligt och är bra på. De som använder sina styrkor i jobbet är lyckligare.

2. Fira mer saker i vardagen, till exempel att man ansträngt sig på jobbet. Det behöver inte vara fest- eller alkoholrelaterat utan mer att man visar tacksamhet till sig själv, till andra, till sina kollegor.

3. Styr upp en tacksamhetsvägg på jobbet där man skriver vad man är tacksam för. Med positiva känslor i kroppen presterar vi bättre. Skifta fokus och fokusera på det man uppskattar. 

 4. På fritiden handlar det om att ladda upp så att eftermiddagen kan bli lite mer som helgen. Att träffa vänner och familj är viktigt. Fråga sig själv, när mår jag bäst under helgen och hur kan jag få till det på vardagarna?

I en studie, som publicerats i den amerikanska tidskriften Journal of Positive Psychology, har amerikanska forskare frågat 340 000 personer hur deras humör hänger ihop med veckodagarna. Resultatet visar att måndagar inte vållar mer ångest än tisdagar, onsdagar eller torsdagar. 

På fredagar och under helger sken däremot de tillfrågade upp. En förklaring tror Per Johnsson, prefekt på psykologiska institutionen vid Lunds universitet, kan vara att ledighet ger en välgörande känsla av kontroll. Arbetslivets krav kan göra att den kontrollkänslan går förlorad. 

Att skilja på arbetstid och ledig tid tror han är viktigt:

– Jag skulle önska att fler inte valde att titta på sin arbetsmejl på helgerna. Man behöver en skillnad för att kunna koppla av.