Många vill gå ner i vikt och det finns otaliga dieter. Men nästan alla bannlyser alkohol. Nu kommer räddningen för de som inte vill bli absolutister för att gå ner i vikt: Champagne-dieten.

Den nya bubbliga dieten tillåter inte bara alkohol utan rekommenderar alkoholkonsumtion, och vardagslyx, som en del av kostregimen.

Cara Alwill Layba, 31 år, är dietens grundare. Som skribent från New York och med jobb på bland annat MTV och Aol levde Layba ett hektiskt och socialt liv. Många snabbmatsluncher och rödvinsglas.

En dag tipsade en vän henne att prova en mer hälsosam livsstil och champange och det funkade.
– Jag hade provat allt. Jag har varit mullig hela mitt liv och alltid mått dåligt över min vikt. Nu har jag en hälsosammare livsstil och mer livslust, säger Cara Alwill Layba till DailyMail.

– Ett vanligt glas innehåller 91 kalorier och vissa till och med mindre. Bubblorna gör att alkoholen når blodomloppet  fortare och därför dricker man mindre.

Champange-dietens princip är att inget är förbjudet. Den fokuserar på att äta mat med högt näringsinnehåll och kvalitet.
– Jag uppmanar folk att göra sina måltider mer glamourösa. Beställ inte en fet cheeseburgare, pommes frites och Coca cola. Välj istället en bagel med rökt lax, sallad och ett glas champagne.

Laybas teori är att om man lyxar till det och unnar sig så värdesätter man sin kropp mer och äter mindre. Hon får medhåll från psykologer och dietister.
– Om man äter bra mat så mår man bättre och känner sig bättre, säger psykologen Dearbhla McCullough.

Dietister rekommenderar inte att man ökar sitt alkoholintag som en del av en diet. Men studier har visat att tillåta sig själv njutningar som en del av en strukturerad kostregim fungerar bra.
– Det kan få en väldigt stark psykologisk effekt om något man tycker mycket om är totalförbjudet, säger McCullough.

Andra studier har visat att ett regelbundet intag av bubbel kan minska allt från hjärtsjukdomar till risker för Alzheimers.

På Livsmedelverkets hemsida rekommenderar man ett alkoholintag för män på 20 gram per dygn och för kvinnor 10 gram (Ett glas vin innehåller cirka 15 gram). Ny forskning visar också att det kan vara skadligt att inta alkohol dagligen och uppmanar konsumenter att ha tre alkoholfria dagar i veckan. Läs mer här.