Karin Jonsson, näringsfysiolog och  doktorand på Livsmedelsvetenskap vid Chalmers tekniska högskola

Karin Jonsson, näringsfysiolog och  doktorand på Livsmedelsvetenskap vid Chalmers tekniska högskola

Privat

Foto:

Det finns flera skillnader när det kommer till att äta kött eller svarta bönor, men det finns också flertalet likheter. Exempelvis så är proteinmängden per 100 gram lika i de båda livsmedlen. Men riktigt så lätt är det inte. Karin Jonsson, näringsfysiolog och doktorand på Livsmedelsvetenskap vid Chalmers tekniska högskola, reder ut för Metro hur man ska tänka näringsmässigt om man mäter kött mot bönor.

– För att mäta resursvärdet avseende proteinininnehåll så jämför man den torra produkten, exempelvis 100 gram rå entrecôte och 100 gram torkade svarta bönor. Vill man däremot gå in på vitaminer och mineraler av den mat man äter måste man jämföra i tillagat tillstånd, men fortfarande baserat på samma mängd torrvikt om man jämför dem ur en miljöaspekt. Detta eftersom innehållet av vitaminer och mineraler kan minska vid tillagning, särskilt vad gäller bönor i detta fall eftersom de kokas under lång tid i mycket vatten. 

►LÄS MER: Experterna: Det här är den nyttigaste pastan

Alltså, för att jämföra det vi får i oss när vi äter måste man basera på den torra vikten men jämföra vikten och innehållet som blir efter tillagning. I fallet med entrecôte och svarta bönor blir det 86 gram kött mot 244 gram bönor. I köttet koncentreras näringen per viktenhet eftersom vatten försvinner vid stekningen, medan näringen späds ut i bönorna eftersom de torra bönorna suger upp vatten.

– För att få i sig lika mycket protein som i en bit kött måste man äta mer bönor, förklarar Karin. Ser man istället ur resursperspektiv innehåller 100 g producerade (torra bönor) lika mycket protein som 100 g producerat kött. Vilket gör det enkelt att sedan jämföra dem avseende hur mycket av jordens resurser som krävts för att producera 100 g vardera av respektive livsmedel – om det nu är protein man är ute efter.

​►LÄS MER: Nej, färska grönsaker är inte nyttigare än frysta

Proteinet i de två olika produkterna är dock inte riktigt jämförbart på så sätt att protein i kött är mer fullvärdigt än protein i bönor. Det betyder att man får i sig vissa aminosyror av kött som man inte får av bönor. Dock är det inget problem för människor i västvärlden som får i sig de proteiner som behövs, förklarar Karin Jonsson.

– Äter man en blandad kost får man i princip alltid i sig minst miniminivån av det som krävs. Äter man veganskt, det vill säga inte heller ägg och mjölkprodukter, så räcker det att man kombinerar olika vegetariska och proteininnehållande livsmedel för att få i sig den nivå av protein som kroppen behöver.

Så vilken produkt är egentligen bäst att äta?

– Jag skulle säga att bönor generellt sätt är bättre ur både miljösynpunkt och hälsosynpunkt. Bönor innehåller massvis av ämnen som är hälsosamma, exempelvis fibrer och olika kolhydratvarianter som är bra för goda tarmbakterier. Däremot kan personer som inte orkar äta så mycket mat, exempelvis sjuka och äldre, dra fördel av att äta lite kött. Det kan underlätta för att få i sig vissa näringsämnen, samtidigt som det inte innehåller några mättande fibrer.

►LÄS MER:  Experten: Därför ska du blötlägga maten