Jobbhösten har kickat i gång – och cykelpendlingen med den.

Försäljningen av nya cyklar ökade förra året med nära 10 procent i snitt, hos vissa sportkedjor och handlare med över 50 procent. I takt med att allt fler väljer att ta cykeln till jobbet ökar också intresset för dyrare cyklar, kläder och accessoarer.

– Om man gör cykeln till sitt intresse vill man lägga både mer pengar och tid på den. Dessutom finns det inslag av mode, man vill visa vem man är genom sin cykel, säger Klas Elm, ordförande i branschorganisationen Svensk Cykling.

Just nu är starka färger trendigt, såväl på cyklar som på kläder. 

Dessutom satsar många på två cyklar – en lite mer basic för hemmacykling och en snabbare variant för jobbpendlingen.

– 2012 är året då andracykeln får sitt genombrott. Det är sällan en enda cykel kan möta alla ens behov, säger Klas Elm.

Intresset för att cykla ökar mycket starkt i hela Europa, på olika sätt. I södra Europa gäller mer motionscykling, speciellt på helgerna. I norra Europa är cykeln framför allt ett dagligt transportmedel. 

–  I större städer är det mer cykelhajp än i mindre, men det sprider sig. I större städer ser vi också att allt fler cyklar lång väg, upp till tre mil, mellan jobb och hem, säger Christian Juul på Cykelfrämjandet.