Varje höst händer det. Det ska börjas om på nytt och dåliga gamla vanor ska bytas ut mot nya och bra. Men om sanningen ska fram, gick det enligt din storartade plan förra hösten? 

Om inte, se då till att inte göra om samma misstag i år.

– Det vanligaste misstaget är att man sätter orealistiska mål och går ut för hårt i början. Och när man inte får de resultat man väntat sig blir man besviken och lägger av helt och hållet, säger Katarina Lundmark, licensierad personlig tränare och kostrådgivare, på Way-2-wellness.se och pt-ansvarig på gymkedjan Puls & Träning.

Så i stället för allt eller inget-principen rekommenderar hon att du sätter upp ett tydligt och realistiskt mål. Och vet du med dig att du har tendenser att ge upp eller känner dig vilse i gymdjungeln – ta hjälp om du behöver.

– Att anlita en duktig personlig tränare är en investering i din hälsa och du kommer att få verktyg och kunskap som du bär med dig livet ut, säger hon.

Men hon påpekar att du inte alls behöver ha ett mål som innebär att du måste prestera en massa. Alla är olika och har således olika mål. Ett mål kan vara att bara må bra, och en del tränar för att få ett avstressande moment i vardagen. Men sätter du för höga prestationsmål kan träningen få motsatt effekt. 

– Träningsglädje för att må bra är väl ändå det optimala målet.

Men om man inte har råd att anlita en pt och inte har en aning om var man
ska börja kan det vara svårt, även om man har ett
mål. Och vad gör man om man hatar att träna?

– Rörelseglädje är faktiskt något vi alla föds med, se bara hur mycket spring i benen barn har. Men sedan har vissa av en eller annan anledning tappat glädjen, det kan bero på till exempel dåliga erfarenheter från skolgymnastiken, säger Katarina Lundmark.

Försök att hitta en träningsform som passar dig, testa dig fram och ge det en ärlig chans. Men se till att vara grundtränad innan du ger dig på nya komplicerade utmaningar. Sedan finns det ju de som skyller på att de inte har tid.

– Min motfråga är då, tittar du på tv 20 minuter om dagen? Svaret är nästan alltid ja och då är det bara att byta tv-tiden mot en promenad som sedan kan bli till löpning. Kombinerat med lite enklare hemmaövningar  och du kommer att få resultat som du inte troddde var möjliga.