Fem tips: Så kommer du igång med träningen

Sänk tröskeln

– Gör träningen enkel, då blir det lättare för dig att ta tag i det. Börja med att gå promenader på lunchen till exempel. Sen kan du öka intensiteten gradvis.

Planera

– Sätt tider som passar dig, när du vet att du kan träna och inte har någonting annat på schemat. Då finns det inga ursäkter!

Stäm av med nära och kära

– Kolla läget med familjen så att de är med på noterna. Berätta när du tänkt träna så att du inte förväntas göra annat under den tiden.

Gör det roligt

– Hitta ett sätt att träna som passar dig, som du tycker är kul. Då blir det lättare. Du behöver inte göra som alla andra.

Ha en träningskompis

– Träna med en kompis! Då kan du umgås samtidigt, vilket gör det roligare. Dessutom blir det svårare att säga nej, eftersom du inte vill svika kompisen! 

Källa: Terese Alvén

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 12-16 augusti 2016 har sammanlagt 1523 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre.

Källa: Yougov

En av fem svenskar tränar mindre en än gång i månaden och mer än var tionde svensk tränar inte alls. Det visar en undersökning gjord av Yougov på uppdrag av Metro.

Terese Alvén bloggar om träning och hälsa och hon tycker att det är alldeles för lite.

– Vi behöver motionera 30 minuter om dagen, det kan vara så enkelt som att ta en promenad på lunchrasten. Du behöver inte få upp pulsen varje gång, utan mer intensiv träning är bra om du får tre gånger i veckan, säger hon till Metro.

Enligt Terese Alvén är svenskarna generellt för stillasittande och då spelar träningen en stor roll i vardagen.

– Det är jätteviktigt med träning. Vi behöver röra på oss för att må bra fysiskt och psykiskt, säger Terese Alvén.

LÄS MER: Träningsexperterna reder ut: Funkar det att stretcha?

Undersökningen från Yougov visar också att de svenskar som tränar drar ner på träningen under semestern. 39 procent tränar mindre när de är lediga.

För att komma igång med träningen efter semestern gäller det att sänka tröskeln och inte sätta mål som är för svåra att uppnå.

– Börja enkelt, då är det mer sannolikt att du gör det. Sen kan du gradvis öka intensiteten när du väl kommit igång, säger Terese Alvén och fortsätter:

– Vid den här tiden på året finns det också många ”prova på”-erbjudanden. Det kan vara på gym eller andra träningsanläggningar. Då kan du testa på en träningsform för ett billigt pris och se om det är något för dig.

Även om det är viktigt att träna höjer hälsobloggaren ett varningens finger för att träna för mycket. Det kan vara lika illa som att inte träna alls.

– För dig som tränar väldigt mycket är det viktigt att hitta en balans. Att variera träningen, så att inte någon del av kroppen blir övertränad, säger hon.

LÄS MER: Så åldras du av att inte träna