Mina tre barn har haft förmånen att hamna i en av Sveriges kanske bästa friskolor. Min största värdemätare är att barnen skuttar med hoppsasteg till skolan varje dag och nästan bubblar över av nya berättelser när de kommer hem. Det räcker ganska långt för mig. 

Det kan tyckas rätt grundläggande. Men när skolkrisen debatteras i medierna så tittar jag förundrat på vår skola och undrar hur de kan göra allting rätt. 

Jag är inte ensam om att förundras över denna skola. Besökare från utbildningsdepartementet och delegationer från hela världen förvånas över det enorma lugn som råder i klassrummen och korridorerna. Lugn och ro är också den största enskilda framgångsfaktorn för en skola. 

Allt enligt John Hattie, professor i utbildningsforskning på Nya Zeeland, som har sammanställt resultat från mer än 52 000 studier på över 80 miljoner elever världen över. Tvåa på framgångslistan är goda relationer mellan lärare och elever.

Vilket får mig att tänka på en av de mest sedda TED-föreläsningarna på internet just nu: ”Every kid needs a champion” med Rita Pierson, en tredje generationens lärare som har jobbat i amerikanska skolor i över fyrtio år. 

Hon inleder sin föreläsning med att citera en kvinnlig kollega som hävdade att ”De betalar mig inte för att gilla ungarna.”

”Barn lär sig inget från människor de inte gillar”, svarade Rita Pierson då. Och det är ju helt sant. Visst finns det fattigdom, frånvaro och sociala faktorer som inverkar på hur elever ska lyckas. Men minst lika viktigt är att man bygger starka relationer mellan pedagoger och barn. 

Eller som Jill Nilsson, vår rektor på Stockholms Internationella Montessoriskola säger: Nyckelordet är Tillit. Tillit mellan barn och lärare. Tillit mellan föräldrar och lärare, mellan lärare och rektor och alla däremellan. För om man känner sig trygg med att barnen har det bra och blir sedda i skolan, då behöver man som förälder inte lägga sig i så förbaskat. Då lyssnar man på varandra och utgår ifrån att pedagoger och rektor vill barnen väl.

Då blir det inte så som grävprogrammet Kaliber i P1 berättar om, att upprörda föräldrar utövar sin skolpengsmakt för att få lärare omplacerade eller tvingar till sina barn högre betyg. 

Det är inte lätt att vara förälder och jag vet att det är i det närmaste omänskligt svårt att välja rätt skola till sina barn i dag. Men jag har ett gott råd att ge: Kolla upp rektorn. Strunta i egna datorer, vackra ord och fagra löften – gå direkt på rektorn och se vad det är för en sorts människa. Kan rektorn skapa de tre viktigaste framgångskomponenterna: Lugn och ro, goda relationer och tillit? Är svaret ja, så kan jag bara gratulera, då har du också hittat en drömskola. 

Idrott ger starka hjärnor. Bunkefloprojektet i Malmö har visat att mer idrott på schemat ger högre betyg och friskare, lugnare barn. Harmoniska barn ger – som alla vet – glada föräldrar. Så mer gympa för barnen!

-  Utrotningshotade skolgårdar. Elevernas lekyta har krympt från 15 kvadratmeter per elev till så lite som 2–3 kvadratmeter per barn i Stockholms innerstad. Ge barnen plats att leka!