Det låter paradoxalt, men få vantrivs så mycket i den svenska skolan som riktigt begåvade barn. I en undersökning beskrev 92 procent av dem skoltiden som en mörk period av livet. Ofta kände de det som att de bestraffades för vilka de var, både av andra elever och av lärare. Eftersom de tvingades anpassa sig efter åldersgruppen i övrigt uppmuntrades inte deras förmåga och drivkraft. Eftersom de inte passade in uppfattades många av dem som bråkiga och besvärliga.

Vissa länder har skolor som är anpassade efter särskilt begåvade elevers personlighet, men i Sverige är det förbjudet då alla skolor måste vara öppna för alla, oavsett begåvning. Vi har till och med förbjudit hemundervisning, vilket är ett alternativ som hade kunnat passa många som inte mår bra i skolan. Vi har månat så mycket om jämlikheten att vi har struntat i att den krossar dem som inte passar in.

Den förra regeringen insåg problemet. Men i stället för att i grunden ta itu med den kultur och den lärarutbildning som har diskriminerat så många elever gav den Skolverket i uppdrag att ta fram ett stödmaterial till lärare som ville förstå problemet. Sveriges ledande expert på ämnet, Roland S Persson, var inte imponerad. Han förklarar för mig att det var lite som att ge korvkiosken en samling avancerade franska recept och förvänta sig att de ska kunna laga maten till Nobelmiddagen.

Men Persson ställde ändå upp och skrev tre texter om särbegåvning till materialet, som i linje med den senaste forskningen beskrev sakförhållandena och gav rekommendationer. Som jag förstår det har ingen haft någon synpunkt på texternas vederhäftighet eller relevans, ändå åkte Perssons material ut. Skälet som Skolverket anger är att han skriver att vissa barn är begåvade – med andra ord att inte alla är begåvade. I sak borde det inte vara kontroversiellt. Begreppet ”begåvning” brukar syfta på att man har en särskild kunskap eller färdighet. Om alla har det är det inte en gåva på det sättet. Men så får man inte uttrycka sig. Då kanske någon blir ledsen.

Efter decennier av diskriminering skulle Skolverket till slut uppmärksamma särskilt begåvades utsatta situation, och diskutera hur de också kan få en skola efter sina behov. Men först och främst var det angeläget för dem att slå fast att alla är begåvade. Det säger allt man behöver veta om hur svårt det är att tala om tolerans för högt begåvade individer.

Så nu kommer stödmaterialet inte inkludera den ledande experten på området. Johan Börjesson på Skolverket säger till Sveriges Radio att det inte kommer att göra någon skillnad för kvaliteten på materialet. Nej, det är klart, om alla är begåvade kan ju vem som helst ersätta Persson.

+ Status quo. Riksbanken sänker i alla fall inte den absurda negativa räntan ännu mer. Alltid något.


- Huvudvärk. Läkemedelsverket gör slut på möjligheten att köpa Alvedon i matbutiken.