Barn mår dåligt i jakten på "likes" (gilla-funktionen på Facebook), rapporterade SVT Nyheter i veckan. Det kanske inte är så förvånande, men jag blev ändå lite förbluffad över att mer än hälften av alla barn mellan 9 och 13 år är aktiva på sociala medier som Instagram, Kik och Facebook. Inte minst för att det finns en åldersgräns på minst 13 år och alla dessa barn alltså måste ha sina föräldrars medgivande. Vet deras föräldrar vad deras barn ger sig in i? 

Vi har rätt bra koll på sociala medier i vårt hem och pratar mycket om det. Ändå blev jag helt ställd när tioåringen var jätteledsen en dag för att han inte fick så många likes som han hade önskat på sina vackra instagrambilder. 

”Men titta, det är ju fem-sex stycken som tycker att de är jättefina”, försökte jag.

”Pappa får ju nästan trettio likes på sina bilder!”, utbrast tioåringen upprört.

”Jamen, han har ju femtonhundra följare”, sa jag. ”Och hälften av dem har han fått för att någon jeppe i USA har blandat ihop honom med en känd personlig tränare som också är svensk och heter Gunnar – vilket bara det är ett enda stort skämt!”

Jag skakade på huvudet. Min Gunnar har mig veterligen inte satt sin fot på ett gym. Någonsin. Så alla de där liksen får man verkligen ta för vad det är. 

Det är kanske är lätt för oss medelålders vuxna att tänka så. Men för barnen är det just där det slirar, de kan inte sunt relatera till eller värdera gillatrycken. De har inte den mognaden. 

För vad är liksen egentligen värda? Ingenting, om vi ska vara helt ärliga.

Henrik Schyffert har gjort en fullkomligt underbar reklamfilm för Unicef där han belyser just detta. Henrik står i en exklusiv klädaffär medan Yohio sitter i en soffa och tittar på när han provar en tröja.

”Hur många likes kostar den?” frågar Schyffert.

Expediten förstår inte frågan. Men Schyffert fortsätter insistera. Hur många likes?

Frågan är inte så knäpp som man kan tycka – kanske i en klädaffär – men inte i välgörenhetssammanhang. 

För många av oss tror att det räcker med ett gilla-tryck för att göra något gott för världen. Det gör det inte. Det krävs tid, engagemang och riktiga pengar. 

Visa det för barnen. Visa att vi vuxna uppgraderar verklig tid och närvaro och nedvärderar liksen. På riktigt.

Ta den här sommaren och snacka med era barn vad ett gilla-tryck är värt. Jämfört med en mjukglass på tu man hand med mamma eller pappa. (Utan att någon tar kort på glassen!)

Visa dem att inga instagrambilder eller facebookstatusar i världen kan kompensera förlorad tid med sina ungar eller bästa kompisen. Stäng av mobilerna och applådera med händerna, jubla med munnen. Visa att ett stolt leende är bra mycket mer värt en alla likes i hela världen. Barn gör som vi vuxna gör. Det är en sanning som tål att upprepas gång på gång.