BJÖRN HEDENSJÖ: ”Do it… JUST DO IT” vrålar amerikanske skådisen Shia LaBeouf direkt in i kameran i ett klipp som blivit viralt. Jag gillar det eftersom det är en minutlång no bullshit-variant av något som mestadels brukar bestå av just bullshit – nämligen inspirationstalet. Inspiratörer och motivationstalare finns det rätt gott om därute. Ofta säger de ungefär samma sak som Shia LaBeouf, men använder betydligt fler ord, tar en timme på sig och 50 000 kronor eller så för besväret. Inte sällan är de väldigt skickliga på scenen, annars skulle de inte kunna ta så bra betalt.

I bästa fall kan det bli en timme full av gråt och skratt och det är gott så. Men den som betalar kalaset gör bäst i att tänka på inspirationstalaren mest som dyr underhållning. Ni kommer inte att sälja fler brödrostar, få fler besökare till sajten eller öka varumärkeskännedomen bara för att ni på kickoffen lyssnat till hur en charmig figur bar sig åt för att bestiga en jättehög bergstopp. Det är nämligen inte så att motivation uppstår på något magiskt vis så fort vi får en instruktion (GÖR DET!). Snarare motiveras vi när vi lär oss vilka konsekvenserna blir av att faktiskt göra något – exempelvis utföra en arbetsuppgift.

Att vi funkar så är inte min åsikt, utan ett välbelagt faktum inom inlärningspsykologin. Ett utmärkt bevis för den saken är de högar av policydokument som samlar damm på många arbetsplatser och som ingen bryr sig det minsta om. Det beror på att efterlevnad av påbuden inte kopplats till några följder, positiva eller negativa. Om man är ute efter resultat är det därför bättre att göra en ordentlig analys på arbetsplatsen av vilka beteenden som belönas och inte.

Positiva konsekvenser som ligger nära i tid är mer kraftfulla än något annat när medarbetare ska motiveras. Som när chefen ser dig i ögonen och lägger 30 sekunder på att beskriva varför det du just gjort är viktigt för verksamheten. Det är i praktiken mycket mer motiverande än något en svindyr inspiratör kan säga från en scen.