Miley Cyrus, låter det namnet bekant? Hon var bara tolv när hon fick huvudrollen i Disneys musikalserie Hannah Montana, 14 när den började sändas i tv och gjorde henne världskänd.
Nu fyller hon snart 21 och försöker gå vidare med sitt liv, göra något annat, något nytt. Hon har klippt sitt hårsvall kort och blekt det blont, hon sa till pressen att hon aldrig i hela sitt liv känt sig så mycket som sig själv som hon gör i den här frisyren. Folk tyckte att det var förjävligt fult.

Förra månaden gjorde hon stor skandal under MTV Video Music Awards, när hon dansade med svarta kvinnor iförda nallebjörnskostym i en show som kom att bli den mest omtwittrade händelsen någonsin. Folk tyckte att showen var ovärdig, rasistisk.

För en vecka sedan kom hennes nya singel Wrecking Ball. 19,3 miljoner gånger visades den på YouTube det första dygnet, vilket är ett rekord i sig, och den är nu den mest visade videon någonsin på Vevo. Videon visar hur Miley Cyrus slickar suggestivt på en slägga och rider på en rivningskula genom väggar som krossas.

Folk tyckte att videon var oanständig, äcklig; de tävlade i föraktfulla fyndigheter om i hennes sätt att halvnaken sitta och snaska på snickarverktyg. (Jag bara väntar på anmärkningar på säkerhetsaspekten: Varför sitter hon på rivningskulan? Och varför har hon inte hjälm? Sådär går det faktiskt inte till när man river hus!)

Även smarta feministsajter som Jezebel hakade på. Det råder nämligen bland feminister en utbredd uppfattning om att videon är ett typiskt exempel på objektifiering, det vill säga att den framställer Miley Cyrus som ett viljelöst föremål. Vilket  alltså anses vara skäl att håna henne.

Det är ett problem, inte bara för Miley Cyrus, inte bara för hennes danserskor, utan för alla kvinnor, att betydelsen av begreppet objektifiering har vidgats så att det numera innebär att alla kvinnor som anspelar på sex är offer. Denna föreställning är i sig en objektifiering av kvinnlig sexualitet, en skamkultur med feministiska förtecken.

Grejen med den senaste tidens händelser är dessutom att de ju faktiskt tvärtom är Miley Cyrus första stapplande steg mot att för första gången offentligt få bli ett självständigt subjekt, någon som har en egen vilja och gör vad hon har lust med, oavsett vad Disneys pr-maskineri tycker. Hon har inte bett om att få vara någon förebild, och nu gör hon sig fri från förväntningarna på henne.

I helgen blev det stor nyhet att Miley Cyrus avföljt sin fästman på Twitter, även seriösa medier rapporterade om detta, och i början av den här veckan stod det klart att de just har gjort slut. Om det är något jag verkligen unnar henne så är det att folk inte ska tycka ett skit om detta.

+ Mer deg och smör, tack! Cronuten! Det nya bakverket cronut är en hybrid mellan en croissant och en donut, dvs den är en friterad croissant. För att lövtunna lager deg med en massa smör emellan helt enkelt inte är tillräckligt.

– Fick inte jobba med slöja. Föreståndaren för en chokladbutik i Uppsala skickade hem en slöjbärande kvinna som kommit dit för att provjobba. Tydligen är det helt omöjligt att bära slöja om man ska sälja choklad.