Jag besöker olika städer i USA den här veckan och märker att något är annorlunda: Jag går inte på Starbucks längre. När jag började besöka det stora landet i väster var cafékedjans stora, bekväma fåtöljer ett nödvändigt vattenhål där jag satt och läste och drack kaffe många timmar. Det fanns alltid bättre caféer än så i varje stad jag åkte till, men jag visste inte vilka det var, så om jag chansade var risken lika stor att jag skulle hamna någonstans där kaffet smakade disktrasa. Starbucks blev en försäkring – jag fick inte världens bästa kaffe, men jag fick inte heller matförgiftning.

Det är varumärkenas stora värde. De sprider information och ger mig en känsla av vad jag kommer att få uppleva. Turister blir lurade, men sällan stammisar, för stammisen kommer att träffa företaget gång på gång och det är kostsamt att lura en återkommande kund. Varumärken simulerar denna funktion. Även om jag aldrig mer kommer att gå till just den butiken kommer jag att gå till en annan i deras kedja och den har som helhet därför ett starkt intresse att hålla alla nöjda. Och ju mer en kedja har investerat i sitt varumärke, desto mer har den att förlora på att inte vårda kunderna.

Numera får jag kunskap om var det allra bästa kaffet finns, tack vare crowdsourcad information. Genom smartphones och sociala medier håller vi gemensamt på att fylla hela världen med information och omdömen. Vart vi än kommer har någon varit där före oss och varnat eller tipsat. Så när jag nu kommer till en främmande stad tittar jag in på appar som Tripadvisor och Yelp där miljontals andra berättar vad de tycker om olika platser, caféer och restauranger. Nu kan jag plötsligt läsa mig till var de lite intressantare caféerna finns.

Det har gjort det möjligt för mindre företag att konkurrera. Kedjorna har redan ett inarbetat rykte, men tack vare nätet är de små ställena inte längre främlingar. En studie av Yelp visade att de restauranger som får bättre kundbetyg får fler kunder, med också att det bara gäller oberoende restauranger och inte kedjor. Ju fler som använder Yelp i ett område, desto större marknadsandel förlorar de stora varumärkena. Det är inte lätt att vara stor i en transparent värld.

Kommunikationstekniken hjälper oss att dra nytta av andras kunskap och misstag och det handlar inte bara om kaffe. I USA finns mer än 60 sajter där kunder recenserar läkare och deras priser, och i Kina går den vårdsökande först till Hao Dai Fu (”bra läkare”) för att läsa besökares betyg på flera hundra tusen läkare. Det är märkligt att ett så öppet land som Sverige ligger efter med detta slags transparens. Är det vår jämlikhetsideologi som gör att vi tycker synd om den som ger andra dåligt kaffe och dålig vård?

+ Enade mot hatet. Ett år efter att extremister försökt bränna ett kristet bibliotek i Libanon har kristna och muslimer samarbetat för att öppna det igen så att hatet inte ska segra.

- Hotat frihandelsavtal. Socialdemokraterna i Europaparlamentet börjar vackla om frihandelsavtal med USA, ett avtal som skulle betyda oerhört mycket för Europas – inte minst Sveriges – ekonomi.