JOHAN NORBERG: Jag klickar på mobilappen, och den taxi som råkar vara närmast mig får ett meddelande. På nolltid kan den vara hos mig och jag kan sedan följa vår färd och kostnaden i mobilen. När jag är framme dras betalningen automatiskt från det konto jag har registrerat i appen. Kvittot kommer i e-posten.

Uber, denna nya, smidiga taxitjänst, löser många problem. Kunder får en bil snabbare – en lite dyrare men också finare sådan – och chaufförer får fler körningar. Frånvaron av kontanter minskar rånrisken och när man kan kontrollera resvägen och betalningen är automatiserad minimeras risken för lurendrejeri. Dessutom kan konsumenten sätta betyg på chauffören i appen. Det kan vara precis den teknik vi behöver för att sanera vår kaotiska taximarknad: den chaufför som många uppfattar som bedräglig, otrevlig eller sexistisk kommer inte få så många körningar framöver.  

Alla jag känner som har utnyttjat Uber är entusiastiska, men i varje stad där bolaget har etablerat sig har det kört in i ett minfält av regleringar. I New York ansågs Uber bryta mot tillståndsreglerna för taxiverksamhet. Washington DC klagade på att Uber lät passagerare fara över delstatsgränsen, vilket tydligen var förbjudet. Vancouver krävde att Uber höjde minimipriset för en körning till nästan 300 kronor, oavsett tid och sträcka. 

Märkligast är det besked Uber Paris har drabbats av. De tillåts inte hämta kunder inom 15 minuter från beställningen, för då blir konkurrensen för hård för andra taxibolag. En Parischaufför som kommer fram till kunden på två minuter måste snart enligt lag stå still och vänta i 13 minuter innan han får ta passageraren till destinationen. 

Uber Stockholm är också i farozonen, då svensk lag kräver en taxameter i varje bil. Det kravet är inte till för oss kunder. Att kunna kontrollera resvägen via gps, även i efterhand, är en mycket effektivare kontroll. Det är till för skattemyndigheterna som tror att alla fifflar annars. Det kan man förstå – i ett land där Högsta Förvaltningsdomstolen nyligen var tvungen att påpeka för Skatteverket att de inte bara kan anta att alla företagare är skyldiga till falska fakturor utan bevisning.

Historien om Uber visar hur destruktiva gamla regleringar kan vara för innovationer och ny konkurrens. När Uber börjar från början och bygger en så enkel lösning som möjligt utifrån den nyaste tekniken bryter bolaget mot alla regler som utformades för gårdagens verklighet. Nu börjar de första amerikanska städerna legalisera verksamheten, men det är bara för att Uber hade popularitet, resurser och ork att ta en långvarig strid mot dem. Hur många andra entreprenörer hade tvingats ge upp för länge sedan?  

Ryan Ferguson, en 29-åring från Missouri, frias för ett mord han inte begick efter ett decennium i fängelse. Vilken ren, oändlig, oförfalskad lycka i hans min när han äntligen blev frisläppt.

– Folkpartiet vill ha mindre mångfald i vården för att riskkapital är "kortsiktigt". Jag tror att det är mer kortsiktigt att sälja ut sina principer för att hantera en tillfällig mediestorm.