Traditionell tv är i kris. Tittarsiffrorna rasar och SVT får inte straffbeskatta våra datorer och surfplattor.

Men parallellt upplever tv-underhållningen en gyllene epok med kritikerrosade serier som ”House of Cards”, ”Mad Men”, ”Breaking Bad”, ”Orange is the New Black” och ”Game of Thrones”. De stora namnen från Hollywood vill plötsligt skriva manus till och spela i tv-serier.

Hur kunde zombieboxen – som tv kallas i Australien – bli så kreativt intressant? Just för att de gamla tv-monopolen började falla samman.

Som i alla branscher möjliggjordes utvecklingen av teknisk innovation och frihet för vildhjärnor, enligt tv-kritikern Glenn Garvin. Han räknar startpunkten till ”Sopranos” (1999), som bröt mot tv-mediets regler med en hjälte som inte bara var en ondskefull gangster, utan dessutom psykologiskt utmattad och överviktig.

Något sådant skulle aldrig ha släppts igenom av de gamla, reglerade amerikanska monopolnätverken, som bötfälldes för varje svärord och var livrädda för nakenhet, komplexitet och moraliska gråzoner. De höll sig till pastöriserade sitcoms.

Men video- och DVD-försäljning erbjöd snart en chans för mångbottnade följetonger som tåldes att ses om och om igen. Kabel-tv gav fler konkurrenter och snart tilläts nätverken producera och äga program de sände, vilket gjorde dem intresserade av långlivade serier som kunde säljas vidare.

”Sopranos” skapare, David Chase, stod inte högt i kurs från början. Han fick så många nej på sina manusförslag att han gjorde det till en livsstil. Han tänkte att han kunde få betalt för att komma med idéer som var så skruvade att det aldrig blev någon tv-serie av dem, så att han i stället kunde försöka skriva för film i stället, vilket han helst ­ville. ”Jag skiter i det – jag hatar tv”, som han sade.

När Chase skrev ”Sopranos” tyckte ABC, CBS, NBC och Fox mycket riktigt att den var för mörk och konstig och tackade nej. Alla utom den obskyra kabel­kanalen HBO, som inte behövde nå alla för att sälja reklam, de behövde bara hitta tillräckligt många som ville betala för kanalen. Och för att nå dem ville de göra något annorlunda. De satsade allt på ”Sopranos” – och förändrade tv för alltid.

HBO fortsatte att ge författarna större frihet, och andra kanaler började imitera dem. Ett underbart exempel på den halsbrytande kreativa processen är när producenten David Milch hörde av sig med en idé om romerska centurioner, som behandlade sociobiologi, Paulus omvändelse till kristendomen och ett samhälles behov av symboler – korset.

De flesta kanaler hade svarat att han var galen. HBO svarade att de redan hade en serie om Rom på gång, så de undrade om Milch kunde göra en western av den. Guldet tog korsets plats, och vips skapades hyllade serien ”Deadwood”.

+ Wimbledontennis. Uppfriskande med en idrottsform där man inte låtsas ramla och biter varandra.

- SvD:s matpanik. Svenska Dagbladet försöker skrämma läsaren med den otäcka ”super-broccolin”, en ­vanlig, korsbefruktad variant med den ruggiga egenskapen att vara nyttigare än den ­vanliga.