Det här är min sista krönika innan Metro tar uppehåll för sommaren. Därför vill jag väldigt gärna skriva om morgondopp och rosévin. Men det går inte, för reklambranschen har precis bestämt sig för att en reklamkampanj som ska försöka få killar att inte runka när de kollar på porr var bland det bästa som producerades i världen under hela förra året.

I dagarna avgörs Cannes Lions, som brukar kallas för reklam-VM. Då samlas reklamare från hela världen för att under en vecka belöna det gångna årets bästa kampanjer. I år har juryn i kategorin direktreklam valt att belöna ett företag som säljer porr (den som vill se kampanjen kan söka på Dorcel #handsoff på Youtube).

En av jurymedlemmarna förklarade beslutet så här: ”Vi sa att vi ska skala bort det där. Porr är ändå en väldigt stor industri i världen. Vi kan inte bortse från en kampanj bara för att den är i en sådan bransch.”

”Det där” är alltså faktumet att kampanjen försöker sälja en produkt som forskning om och om igen har visat skadar såväl män som kvinnor psykologiskt, socialt och sexuellt. Visst finns det feministisk porr och visst far inte alla som tittar på porr illa av det, men i sammanhanget är det ungefär som att försvara cigarettreklam med att det faktiskt finns de som storröker hela livet utan att bli sjuka av det. Den stora mängden porr produceras under otroligt risiga förhållanden, och de flesta som storkonsumerar porr lider till följd av det. Man kan inte låta undantagen styra.

Nu är det inte ens det juryn försöker göra: att försvara just den här glimrande diamanten i ett hav av skit. När det gäller etik sägs juryn har resonerat så här: ”Nej, vi sa att vi ska strunta i det. Det är inte vårt jobb. Vi är här för att bedöma bra jobb.”

Då undrar jag: Ni i juryn är kreativa chefer på världens bästa reklambyråer. Om det inte är ert jobb, vems är det då? Vem ska ta in helheten, kunna marknadens alla nyanser och mekanismer, förstå på djupet hur kommunikation påverkar människor?

Jag brukar tycka att mycket som produceras av reklambranschen är idiotiskt, men det finns också mer och mer som är bra. Jag trodde att vi var på väg mot nya tider. Men så kommer de här jurymedlemmarna och visar att nej, det är vi inte alls. Man kan vara kreativ chef på en stor byrå och på allvar tycka att ansvar, det får någon annan ta.

Jag kan bara hålla tummarna för att den inställningen är på utdöende. Till dess hoppas jag att jurymedlemmarna går raka vägen hem till sina döttrar, drar upp kampanjsajten på storbildstv:n i vardagsrummet och stolt säger att det här tycker pappa är det bästa som reklamvärlden lyckades skapa under förra året. För bekvämlighet och familjefrid kan man faktiskt inte ta hänsyn till när man ska bedöma riktigt bra jobb.

+ ICA, Apotek Hjärtat, Always, Pressbyrån, Ving med flera. Starka, smarta företag som visar att reklam inte behöver vara dynga för samhället.

- Vädret. Vet att alla tjatar, men vad är det som pågår egentligen?